Forskarnas tips för en kreativ och lärande arbetsplats

Nytt år brukar innebära reflektion och framåtblickande. Kanske funderar du över hur just din arbetsplats kan utvecklas mot en mer kreativ och lärande miljö? Här kan du ta del av tips från våra experter inom organisationspedagogik, ett område inom forskningen som studerar människors lärande, utveckling samt ledarskap i arbetslivet, organisationer och grupper.

Personer arbetar tillsammans kring något som ligger framför dem på ett bord
 

Viktoria Rubin:

–Innan man kastar sig över kreativa workshoppar kan det vara värt att skaffa sig koll på vad som redan gjorts och prövats. Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten och starta dyra ”innovationsprojekt” från scratch, ofta finns det massor av bra kunskap att ta tillvara på. 

Därför vill jag lyfta fram samverkan mellan organisationer, som har blivit allt viktigare både inom privat och offentlig verksamhet. Det är sällan det räcker att sitta på all kompetens själv, utan man behöver skapa nätverk för att kunna ta del av andras kunskap och erfarenhet.

Rent konkret kan det innebära att ni på er arbetsplats identifierar ett antal verksamheter som liknar er egen, där varje medarbetare får uppdrag att kontakta ett par av dem var, för att dela erfarenheter och ta del av deras arbetssätt och utmaningar. Det här är ett roligt och kostnadseffektivt sätt att låna idéer, få inspiration och lära av andras misstag. Därefter har ni ett toppenläge att börja jobba med den egna kreativiteten.

 

Viktoria Rubin
Foto: Sören Andersson

Viktoria Rubin är doktorand och forskar om interimledarskap. Hon har en bakgrund inom HR och ledarskapsutveckling och undervisar på PAO-programmet för personalvetare samt på kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation.

 

 

 

 

Aron Shoug Öhman

–Om du som chef vill få en mer kreativ arbetsplats behöver du kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. För det första behöver du tillvarata varje medarbetares unika kunskaper, idéer och engagemang. För det andra behöver du skapa förutsättningar för att medarbetarna ska bygga vidare på varandras idéer och utveckla något tillsammans. Dessa två principer kan tyckas självklara i teorin, men i praktiken är de ibland svåra att förverkliga.

En metod som kan hjälpa dig med detta är brain writing. I likhet med brain storming handlar det om att tillsammans spåna fram idéer utifrån en gemensam frågeställning, till exempel hur arbetet kan utvecklas. Skillnaden är att man lägger till en individuell process innan den gemensamma. Det har nämligen visat sig att människor som brain stormar i många fall blir hämmade och låter bli att dela med sig av idéer. I brain writing låter man därför varje person först spåna själv kring frågeställningen för att därefter dela med sig till gruppen, där idéerna kan kombineras och vidareutvecklas. Medan brain storming bara fokuserar på hur man kan hjälpa människor att skapa något tillsammans, bidrar brain writing också till att lyfta fram varje individs unika bidrag. 

 

Aron Shoug Öhman
Foto: Sören Andersson

Aron Shoug Öhman är fil doktor i pedagogik och forskar om hur människor lär sig och blir kreativa i grupper. Han undervisar på PAO-programmet för personalvetare, framförallt inom ledarskap, kommunikation och lärande i organisationer. Han är även verksam som organisationskonsult och föreläsare.

 

 

 

 

Gunilla Avby

–Att vara kreativ och omsätta idéer i praktiken är en utmaning som kräver strategiskt tänkande och samarbete. Liksom Aron förespråkar jag att den kreativa processen börjar individuellt och sedan utökas till samarbete i gruppen. Detta öppnar upp möjligheten för alla, inklusive de som vanligtvis är tysta, att bidra med sina idéer. 

Men att generera kreativa idéer är en sak, för att de ska bli verklighet krävs förmågan att ta dem från konceptstadiet till praktiskt utförande. Tyvärr visar forskning att närmare 70 procent av olika utvecklingssatsningar misslyckas. Detta problem förstärks särskilt i komplexa organisationer, där idéer ofta stöter på olika hinder på vägen till förverkligande. En välstrukturerad arbetsprocess gör det möjligt att övervinna hinder och skapa en gynnsam miljö för både lärande och framgång. Här kommer exempelvis Lärspiralens arbetsgång till hjälp. Lärspiralen innehåller en pragmatisk arbetsprocess som startar i en nyfiken och utforskande anda för att sedan gå över i en fas av planerande, verkställande och uppföljning.
 
Slutligen är hållbarhet centralt i förändrings- och utvecklingsarbete. Ett framgångsrikt arbete bör inte bara generera kortsiktiga resultat utan också leda till långsiktiga effekter. Dessutom är det viktigt att förändringsarbetet inte överkonsumerar resurser, vare sig de är mänskliga eller sociala, utan snarare skapar en balans där det som skapas överstiger det som förbrukas. Att hålla dessa två kännetecken i åtanke är avgörande för en hållbar och framgångsrik förändringsprocess.

 

Gunilla Avby
Foto: Sören Andersson

Gunilla Avby är docent i pedagogik och forskar bland annat om förutsättningar för lärande och innovativt arbete i hälso- och sjukvården. Hon har en bakgrund som chef och HR-strateg inom offentlig verksamhet och undervisar på PAO-programmet för personalvetare samt på kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation.