Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

Vill du arbeta med att leda andra, få människor att växa och verksamheter att utvecklas? Befinner du dig mitt i karriären och vill vidareutbilda dig för att kunna ta ledande roller? Då ska du söka det nystartade kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation (KLOK).

Studenter skriver på sina laptops
Foto: Jens Olof Lasthein

Du går denna utbildning för att utveckla en djupare förståelse för vad det innebär att leda och kommunicera, med individer och i grupper. Pedagogikens perspektiv på ledarskap handlar om att ta tillvara människors potential att lära, samspela och socialisera i olika miljöer.

Utbildningen har en bred beteendevetenskaplig grund och förutom ledarskap ur olika aspekter får du läsa kurser i organisation, konflikthantering, kvalitetsutveckling och projektledning. Därtill får du ägna en hel termin åt att utveckla din kommunikativa förmåga genom kurser i såväl praktisk retorik och presentationsteknik som professionell, skriftlig kommunikation.

Studierna ger dig teoretiska såväl som praktiska kunskaper, möjlighet till praktik samt att studera utomlands under en termin. Programmet är ett samarbete mellan Institutionen för pedagogik och didaktik och Institutionen för svenska och flerspråkighet.

  • Programöversikt

    Programmet består av kurser i pedagogik och svenska om totalt 180 högskolepoäng. Det ges på helfart och utgörs av 150 hp i huvudområdet pedagogik och 30 hp i svenska.

    Under första terminen ges en introduktion till huvudområdet pedagogik med fokus på centrala pedagogiska teoribildningar och hur vi kan förstå människans kunskapsbildning, utveckling och lärande samt en första introduktion i vetenskaplig metod.

    Under termin 2 och 3 ges fördjupade kurser inom organisation och ledarskap samt vetenskaplig metod.

    Den efterföljande terminen läses kurser om kommunikation såsom praktisk retorik, språk, kommunikation och samhälle samt professionellt skrivande.

    Termin 5 innehåller projektledning och kvalitetsutvecklingsarbete, samt valbar praktik alternativ en casekurs. Programmet avslutas med fördjupning i huvudområdet pedagogik i form av pedagogikens forskningsfält, vetenskaplig metod och examensarbete i pedagogik med inriktning mot ledarskap och kommunikation.
     
    Programmets kurser termin 3 är sammansatta för att vara särskilt lämpade för och därmed underlätta för studenterna att delta i internationella utbytesprogram som t.ex. Erasmus.

    Institutionen för pedagogik och didaktik är värdinstitution och programmet ges i samarbete med Institutionen för svenska och flerspråkighet.

    År 1

    Termin 1. Kurser i huvudområdet pedagogik 

    Pedagogiska perspektiv på lärande och utveckling (PEGN01)
    Socialisation och interaktion (PEGN02)
    Delaktighet, identitet och makt (PEG010)
    Vetenskaplig teori och metod I (PEG103)

    Termin 2. Kurser i huvudområdet pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

    Organisation och förändring (PEGN10)
    Vetenskaplig teori och metod II (PEGN11)
    Pedagogiskt ledarskap (PEGN12)
    Vuxenpedagogik och livslångt lärande (PEGN13)

    År 2

    Termin 3. Kurser i huvudområdet pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

    Ledarskap i ett föränderligt samhälle, 7,5 hp (PEGN14)
    Ledarskap för ett hållbart arbetsliv, 7,5 hp (PEGN15)
    Ledarskap av grupper och team, 7,5 hp (PEGN16)
    Att hantera konflikter i arbetslivet, 7,5 hp (PEGN17)

    Termin 4. Kurser i huvudområdet svenska

    Praktisk retorik, 15 hp
    Språk, kommunikation och samhälle, 7,5 hp 
    Professionellt skrivande, 7,5 hp

    År 3

    Termin 5. Kurser i huvudområdet pedagogik med inriktning
    ledarskap och kommunikation

    Projektledning och kvalitetsutvecklingsarbete 15 hp 
    Praktik inom ledarskapsområdet 15 hp alt. 
    Casestudie inom ledarskap och kommunikation 15 hp 

    Termin 6. Kurser i huvudområdet pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

    Pedagogikens forskningsfält, 5 hp
    Vetenskaplig teori och metod III, 10 hp
    Examensarbete i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation, 15 hp

  • Mer information

    Vem kan söka?

    Programmet vänder sig till dig som läst högskoleförberande såväl som yrkesförberedande gymnasieprogram eller vuxenutbildning. Det vänder sig också till dig som är mitt i arbetslivet och som vill vidareutbilda dig inom ditt område eller kanske byta spår. En tredjedel av platserna på programmet är reserverade för personer med arbetslivserfarenhet.

    Examen

    Programmet leder fram till filosofie kandidatexamen. Huvudområdet är pedagogik. Inriktning ledarskap och kommunikation.

  • Möt oss

    Möt våra studenter

    Juliah, student Stockholms universitet
     

    Juliah läser andra terminen på Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation.

    Planen är att jobba antingen inom HR, helst inom learning and development, alternativt med andra HR-frågor inom management. Om det inte blir så vill jag grotta ner mig i projektledning inom något roligt start-up bolag.

    Läs mer om varför Juliah valde programmet och vad de gör på kurserna


    Thea, student på Kandidatprogram I pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

    Thea läser första terminen på Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation. 

    I framtiden skulle jag vilja arbeta inom offentlig eller statlig sektor med civil beredskap, t ex med krishantering och krisinformation, eftersom jag tycker den typen av kommunikation och ledarskap är spännande.

    Läs mer om varför Thea sökte programmet och om hennes framtidsplaner


    Jonatan läser första terminen på Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation.

    Jag vill starta en konsultverksamhet som bidrar med kunskap om ledarskap inom servicesektorn, och kanske ta fram ett system för bemanning och kompetensutveckling, som utbildar kompetent personal.

    Läs mer om varför Jonatan sökte programmet och om hans framtidsplaner


    Wiktoria Wikström, Stockholms universitet
     

    Wictoria läser första terminen på Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation.

    Jag valde att söka till Kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation för att jag ville läsa ett program med flera möjligheter efter examen, eftersom jag inte vet vad jag vill jobba med i framtiden. 

    Läs mer om varför Wictoria sökte programmet och om hennes framtidsplaner

    Termin 2 gör studenterna en studie om ett förändringsarbete i kursen Organisation och förändring

    "Kul! Lärorikt och utmanande", tycker Lydia, Clara, och Hannah, som gjorde sin studie på en brandstation. "Kul och lärorikt", säger Filip, Emilia och Karoline som studerat nya krav inom distansförsäljning.

    I studierna intervjuar studenterna personal och chefer, eller de personer som leder eller berörs av förändringsarbetet.

    Under andra terminen läser studenterna på programmet bland annat kursen ”Organisation och förändring”. Här får de göra en egen studie om ett förändringsarbete inom någon organisation i mindre grupper, 2-3 personer i varje grupp.

    I studierna intervjuar studenterna personal och chefer, eller de personer som leder eller berörs av förändringsarbetet. Här kan ett tips vara att göra studien inom ett område du vill jobba i framtiden.

    Hur går studien till? Vad skriver studenterna sina arbeten om?

    När studenterna har hunnit påbörja sitt arbete, gjort intervjuer, och skrivit ett första utkast, möts de i ett seminarium med sin lärare. Här har vi tittat in hos Aron Schoug, universitetslektor, som är ansvarig för två av fyra seminariegrupper på kursen. 

    På seminariet ska studenterna ge varandra feedback på gruppernas arbeten. Aron Schoug ger dem instruktioner innan de börjar och instruerar dem om att komma ihåg att studien ska ha fyra tydliga fokus:

    • Vad är det för organisation? (Vad gör de här, vad har personalen för arbetsuppgifter?)
    • Vad är det för förändringsarbete som undersöks? Vem har försökt att genomföra det?
    • Vad är grejen med studien? (Varför är den här frågan intressant att studera? Är det något som skaver?)
    • Vad är slutsatserna? (Vad har vi lärt oss av studien?)

    Vi har verkligen fått nya perspektiv på hur organisationsförändringar går till, vad som brukar funka bra och inte etc. 

    Studie på en brandstation – Lydia, Clara och Hannah

    En av studierna i gruppen har undersökt ett förändringsarbete på en brandstation. Förändringen gäller brandmännens arbetstid som måste ändras på grund av ett EU direktiv. I media har vi kunnat läsa om att kritiska röster har hörts bland brandmän eftersom möjligheten att jobba 24-timmars pass tas bort.

    Några frågor till Lydia, Clara och Hannah, som gör studien tillsammans.

    Hur har det varit att göra studien tycker ni?

    – Kul! Lärorikt och utmanande att få slängas in i ett lite främmande sammanhang och verkligen jobba med principen "learning by doing". Väldigt pedagogiskt att få applicera teori på ett faktiskt fall som vi själv har valt också.

    Tycker ni att det ni lär er är användbart, lär ni er saker som kan vara viktiga om ni själva ska genomföra ett förändringsarbete?

    – Vi har verkligen fått nya perspektiv på hur organisationsförändringar går till, vad som brukar funka bra och inte etc. 

    Något annat ni vill tillägga?

    – Den här kursen för oss har vidgat vad begreppet organisation innebär. Med det konstruktionistiska perspektivet ser man på organisationer som något levande och inte statiskt vilket också innebär en mycket mer social och spännande approach till både ledarskapet och förändringsarbeten. 

    Intervjuerna var användbara att lära sig. Både att formulera frågor och följdfrågor med ambitionen att få ut så mycket information som möjligt.

    Studie på ett försäkringsförmedlingsföretag – Filip, Emilia och Karoline

    Filip, Emilia och Karoline har studerat ett försäkringsförmedlingsföretag och hur de arbetar med förändringar på företaget, kring hur de har anpassat sig till det nya skriftlighetskravet från Konsumentverket. De nya reglerna handlar om att konsumenten ska skyddas när de ingår avtal per telefon. Ett skriftlig avtal ska skickas efter samtalet, och kunden ska acceptera avtalet. 

    Några frågor till Filip, Emilia och Karoline.

    Hur har det varit att göra studien?

    – Kul och lärorikt.

    Tycker ni att det ni lär er är användbart, exempelvis saker som kan vara viktiga om ni själva ska genomföra ett förändringsarbete, eller på andra sätt?

    – Intervjuerna var användbara att lära sig. Både att formulera frågor och följdfrågor med ambitionen att få ut så mycket information som möjligt. Och sedan att utföra och tolka svaren när man lyssnar igenom.

    Något annat ni vill tillägga?

    – Roligt med en kurs där man gör något praktiskt eftersom det bara var teoretiska kurser första terminen.

    Möt våra lärare

    Viktoria Rubin undervisar på ledarskapskurserna termin 3

    Viktoria har tidigare jobbat som chef och med ledarskapsutveckling och chefsstöd. Här berättar hon om sin bakgrund, erfarenheter som chef, och om innehållet i ledarskapskurserna, som går termin tre på programmet.

    Personligen tycker jag det generellt är för lite fokus på verksamheten när man pratar om ledarutveckling.

     

    Kan du berätta om din bakgrund?

    – Jag har gått personalvetarprogrammet i Lund. Min första tjänst efter examen var som chef inom hemtjänsten. Därefter jobbade jag som HR-specialist med chefsstöd, och senare med strategisk kompetensförsörjning. Jag har också arbetat som konsult och arrangerat ledarskapskurser. Idag är jag doktorand och undervisar på KLOK-programmet och PAO-programmet på Stockholms universitet.

    Vilka är trenderna idag inom ledarskapsutveckling?

    – Om vi ser till vad som pågår i praktiken ute på arbetsplatser så är självledarskap en trend sedan några år, här lyfter man fram medarbetarens egen kapacitet, och det är viktigt att individen kan styra och organisera sig själv. Chefen har en nedtonad roll. Det allra senaste inom ledarutveckling är nog ”Inner Development Goals”, som är kopplat till FNs hållbarhetsmål. Här utgår man från chefens egen självkännedom och drivkraft.

    – Inom ledarskapsforskningen finns det dock en kritik mot att ha allt för stort fokus på ledarens person och egenskaper. Många vill istället lyfta hur en grupp medarbetare "gör" ledarskapet tillsammans. En annan inriktning tittar på följarnas roll i ledarskapet. Är de bara passiva mottagare av ledarens ledarskap eller bidrar de också till verksamhetens riktning? 

    – Personligen tycker jag det generellt är för lite fokus på verksamheten när man pratar om ledarutveckling. Det är svårt att både studera och praktiskt utveckla ledarskap i ett vakuum, dvs utan att ta hänsyn till vad ledarskapet ska leda till, alltså utmaningar i verksamheten.

    Det mest givande är nog att kunna bidra till att människor gör framsteg och har kul på jobbet, att skapa sådana förutsättningar.

    Vad kommer studenterna att få lära sig i ledarskapskurserna på programmet?

    – En av kurserna tar upp ledarskap på en mer övergripande nivå, i relation till utvecklingen i samhället, som exempelvis digitalisering och globalisering. En annan kurs handlar om villkor i organisationen för att leda lärande och hållbar utveckling, och den sista kursen är mer på teamnivå.

    Kan du berätta något om din egen chefserfarenhet? Vad är det största misstaget du gjort som chef? Vad var det mest givande med att vara chef?

    – Jag var ganska oerfaren när jag fick jobb som chef efter min examen, och hade mest kunskap om hur det fungerade i teorin och på pappret. Bland det första jag gjorde var att sätta igång med en stor omorganisation med personalneddragningar, och förstod inte att personalen skulle bli så påverkade och må så dåligt av det. Jag skulle ha haft mer is i magen och avvaktat, eftersom vi ganska snabbt fick för lite personal och behövde återanställa flera medarbetare som nyss fått gå. 

    – Det mest givande är nog att kunna bidra till att människor gör framsteg och har kul på jobbet, att skapa sådana förutsättningar.  

    Slutligen, vad handlar din avhandling om?

    – Jag tittar på en speciell sorts ledare, interimschefer, som kommer in i organisationen under en begränsad tid och ska utföra olika uppdrag. Jag studerar vad den här typen av ledarskap för med sig för möjligheter och begränsningar för lärande i dessa organisationer.

    Mer om Viktoria Rubins forskning
     

    Aron Schoug: "Så ökar du kreativiteten på din arbetsplats"

    Aron Schoug är krönikör på Chefstidningen – och undervisar om ledarskap och organisation på framförallt PAO-programmet. Han är lärare termin två på KLOK-programmet i kursen "Organisation och förändring", vt2024.

    Kreativitetsforskningen har visat att det ensamma geniet är en myt. I själva verket har de flesta stora idéer, konstverk och uppfinningar växt fram i samspel mellan människor.

    I en av sina krönikor på Chefstidningen ger Aron Schoug råd om hur du ökar kreativiteten på en arbetsplats.

    Läs krönikan här: 
    "Så ökar du kreativiteten på din arbetsplats"

     

    Max Scheja: Hur lär vi oss? Hur påverkar AI inlärning? Har du studietips förankrat i forskning?

    Max är professor i högskolepedagogik, och utvecklar här några frågor från studenterna på hans föreläsning termin 1. Frågor om AI och lärande, högskolepedagogik, mm. Max Scheja forskar om studenters inlärning i högre utbildning.

    Men lärande förutsätter förstås att den information som framkommer t.ex. i dialog med en chatbot är relevant och korrekt och därför kan man säga att möjligheterna till lärande också har att göra med hur mycket studenter (och lärare) redan kan om det ämne som studeras.

    Hur påverkar AI lärandet?

    – Det är en bra fråga. Vissa menar att AI kan ha en betydande påverkan på lärandet vid universitet och högskolor. AI, t.ex. i form av en chatbot, kan snabbt tillhandahålla information som gör det möjligt för studenter att fördjupa sig i olika ämnesområden.

    – Sådana verktyg som bygger på generativ AI kan också fungera som ett avancerat stöd för skrivande och textproduktion, genom att ge feedback och hjälpa till att putsa texter, men forskning visar också att AI kan fungera riktigt bra som ett bollplank för studenter som till exempel ska lära sig programmering.

    – Men lärande förutsätter förstås att den information som framkommer t.ex. i dialog med en chatbot är relevant och korrekt och därför kan man säga att möjligheterna till lärande också har att göra med hur mycket studenter (och lärare) redan kan om det ämne som studeras. Om du saknar kunskap om vad som gör informationen relevant saknas ju också möjligheten att bedöma om den information som AI levererar faktiskt leder i rätt riktning.

    – När det är så lätt att få fram mycket information om många olika områden är det viktigare än någonsin att vara källkritisk och kontrollera varifrån informationen är hämtad. Så visst kan det finnas stora möjligheter med att använda AI, men vi behöver också följa upp, bedöma och utvärdera på vilket sätt AI kan vara ett stöd för lärande. Det behövs mer forskning på det här området så att vi kan få en djupare förståelse för dessa frågor. 

    Ett tips är att ägna så mycket tid som möjligt åt att bearbeta det material som undervisningen bygger på, att verkligen läsa kurslitteraturen och själv försöka formulera frågor kring sådant som man inte förstår.

    Vad forskar ni om inom högskolepedagogiken?

    – På Institutionen för pedagogik och didaktik har vi en högskolepedagogisk forskargrupp som kallas HELP (Higher Education Learning and Practices).

    – Vår forskning handlar dels om frågor som rör hur studenter studerar och lär sig inom ramen för olika utbildningssammanhang, dels om hur universitetslärare i sin undervisning kan skapa förutsättningar för studenters lärande genom att på olika sätt utveckla undervisnings- och lärmiljön.

    – Men vi forskar också om organisatoriska aspekter av högskoleutbildning och hur det är möjligt att arbeta strategiskt med pedagogisk utveckling för att stärka universitetslärare akademiska lärarskap och utbildningars kvalitet. Just nu är förstås frågan om AI i högre utbildning en fråga som engagerar och här pågår intressant högskolepedagogisk forskning, som det går att läsa mer om i en intervju med en av våra forskare, Cormac McGrath

    Vår forskning handlar dels om hur studenter studerar och lär sig i olika utbildningssammanhang, och dels om hur universitetslärare i undervisningen kan skapa förutsättningar för studenters lärande.

    Har du ge några konkreta tips till studenter om deras inlärning, baserat på er forskning?

    – Ett tips är att ägna så mycket tid som möjligt åt att bearbeta det material som undervisningen bygger på, att verkligen läsa kurslitteraturen och själv försöka formulera frågor kring sådant som man inte förstår och som lärare kan hjälpa till att förklara. Universitetsstudier handlar mycket om självstudier och därför är det extra viktigt att etablera studievanor som innebär att du studerar regelbundet under en kurs och inte väntar in i det sista med att förbereda dig för tentan. Ett annat tips är att plugga tillsammans med någon eller några kurskamrater där ni kan öva på att förklara olika begrepp, modeller och teorier för varandra. 

    Läs mer om Max Schejas forskning

  • Arbetsmarknad och karriär

    I dag finns det en stor efterfrågan på kunskaper och förmågor som krävs för att leda och utveckla arbetsgrupper och verksamheter inom privat, offentlig och ideell sektor. Möjligheterna för dig som går denna utbildning är många.

    Dina framtida arbetsuppgifter kan exempelvis vara att leda eller delta i utbildnings- och utvecklingsprojekt inom olika typer av verksamheter och organisationer, att leda grupper och team eller att arbeta som projektledare. Kanske befinner du dig i ett skede i karriären där du vill vidareutbilda dig för att i framtiden kunna ta större ansvar i en ledande funktion.

    Kontorsmiljö
    Foto: Annie Spratt
  • Kontakt

    Studievägledare