Forskargrupp Högskolepedagogik (HELP)
Den högskolepedagogiska forskningen vid Institutionen för pedagogik och didaktik inkluderar både teoretiska och empiriska studier av studenters och lärares lärande och lärares undervisning samt studier av organisatoriska villkor för och processer inom högre utbildning.
Centrala frågor som berörs i forskningen handlar om studenters lärprocesser i olika utbildningskontexter, men också om villkor för högskolepedagogisk utveckling, med särskild betoning på relationen mellan pedagogiskt ledarskap, organisation av undervisningsinsatser och dess implikationer för studenters lärande i högre utbildning.
Gruppbeskrivning
SHERN-seminarier
Forskargruppen driver ett nationellt forskningsnätverk, Swedish Higher Education Research Network (SHERN), som regelbundet arrangerar SHERN-seminarier där forskare från Stockholms universitet och andra lärosäten i landet redovisar och diskuterar aktuell högskolepedagogisk forskning.
Seminarierna genomförs digitalt via Zoom.
Hör av dig till professor Max Scheja för mer information och för att få en Zoom-länk.
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Klara Bolander Laksov
Professor

Max Scheja
Professor

Medlemmar
Mathieu Albert
Gästforskare

Linda Barman
Universitetslektor

Ebba Maria Berggren
Doktorand

Stefan Ekecrantz
Universitetslektor

Alexandra Farazouli
Doktorand

Lena Geijer
Universitetslektor

Amrah Heikkinen
Doktorand

Andreas Jemstedt
Universitetslektor

Susanne Kreitz-Sandberg
Universitetslektor

Najoua Amélia Laajab
Doktorand

Gustav Lymer
Universitetslektor

Cormac McGrath
Universitetslektor

Tanya O'Reilly
Doktorand

Blanka Ráhel Rósa
Doktorand

Eva Svärdemo Åberg
Universitetslektor

Maria Weurlander
Universitetslektor

Maria Öhrstedt
Universitetslektor/Studierektor
