Identitet och musikerkarriärer i förändring under pandemin

Identitet är en central del av många konstnärliga yrken, men det kan också vara en källa till stress och tvivel. I en ny studie diskuterar forskarna Anna Nørholm Lundin och Tobias Malm hur musikers identitet formas och förändras under covid-19-pandemin och vilka insikter detta ger för identitetslärandeprocesser.

Ung man med hörlurar med mixerbord i bakgrunden
Foto: Lightfield

Genom att intervjua både rock- och klassiska musiker får forskarna en bred förståelse för hur identiteten som musiker är en kontinuerlig och dynamisk process. Pandemin innebär omvälvande förändringar för musikerna men också en möjlighet till reflektion och lärande. Studien visar hur pandemin startar oväntade identitetslärandeprocesser som bidrar till en bättre balans i livet.

Forskarna konstaterar att musiker starkt identifierar sig med sitt yrke och att identiteten upprätthålls genom att man gör – spelar konserter, skapar musik och repeterar. Resultaten visar att pandemin leder till starka känslor av att både känna sig berövad och befriad på musiken, vilket triggar olika dynamiska identitetslärandeprocesser.

En inledande känsla av att ha känna sig berövad på musiken kan initiera en känsla av att vilja hålla fast vid musiken ännu mer, av rädsla för att tappa greppet. Detta kan så småningom leda över i en annan identitetslärandeprocess, av att våga släppa taget och pausa musiken, för att ge mer utrymme för annat i livet, som familj och nya intressen.

–Vi kunde konstatera att pandemin för vissa ledde till ett lärande om vad som är viktigt och hur musiken och livet kan balanseras i ett längre perspektiv. En av våra slutsatser är att hållbara musikerkarriärer tycks främjas av att musiken inte är allt här i livet, säger Tobias Malm.

Studien erbjuder värdefulla insikter både för verksamma och pedagoger inom kreativa yrken kring hur motståndskraft och anpassningsförmåga kan ge viktiga lärdomar om personlig och professionell utveckling genom identitetslärande.

–Att kunna vända kris till något konstruktivt har bred relevans inte bara för musiker utan också för andra yrken där arbetet är en livsstil och starkt integrerad med den egna identiteten, Anna Nørholm Lundin.

Studien är publicerad i open access på Springer Nature

Robbed or Released by the Pandemic? The Dynamics of Integrating and Situating Musician Identity Learning

Foto på Anna Nørholm Lundin
Anna Nørholm Lundin. Institutionen för pedagogik och didaktik

Anna Nørholm Lundin är docent i pedagogik och utbildad klassisk musiker. Hennes forskning kan sammanfattas i två teman: "Karriär- och livsvägar i gigekonomin, alternativa branscher och elitsatsningar" och "Lärande och identitetsformering i nätverk och sociala rörelser".

Foto på Tobias Malm
Tobias Malm, Institutionen för pedagogik och didaktik. Foto: Sören Andersson

Tobias Malm är universitetslektor med ett forskningsintresse som kretsar kring identitet, lärande, smågruppsorganisering och musikliv. Han är disputerad i pedagogik med avhandlingen "Konsten att hålla ihop. Om lärande och organisering i rockband" (2020).