Nej, studentcentrerad undervisning är inget trams

I en nyligen publicerad debattartikel i Svenska Dagbladet avfärdas studentcentrerad undervisning och konstruktivism som "trams", något som fått flera forskare och experter på högskolepedagogik vid Stockholms universitet att reagera. I en replik bemöter de nu artikeln, som man menar bygger på missuppfattningar.

Studentgrupp och lärare
FOTO: DOTSHOCK

–Det förekommer många missuppfattningar om konstruktivism och student­centrerat lärande, varav flera framträder i debatt­artikeln. Eftersom vi månar om att utbildnings­debatten ska bygga på korrekta fakta vill vi i vår replik bena ut och bemöta några av dessa missuppfattningar, skriver författarna till artikeln.

Replik Svenska Dagbladet 2024-02-16

Missuppfattningar om undervisningen - Det finns inget motsatsförhållande mellan student­centrerad undervisning och att lära sig fakta.

Artikelförfattare

Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik, Stockholms universitet

Cecilia Lundholm, professor i pedagogik med inriktning undervisning och lärande i samhällsvetenskapliga ämnen, Stockholms universitet

Cormac McGrath, docent och lektor i högskolepedagogik, Stockholms universitet