Nej, studentcentrerad undervisning är inget trams
I en nyligen publicerad debattartikel i Svenska Dagbladet avfärdas studentcentrerad undervisning och konstruktivism som "trams", något som fått flera forskare och experter på högskolepedagogik vid Stockholms universitet att reagera. I en replik bemöter de nu artikeln, som man menar bygger på missuppfattningar.
–Det förekommer många missuppfattningar om konstruktivism och studentcentrerat lärande, varav flera framträder i debattartikeln. Eftersom vi månar om att utbildningsdebatten ska bygga på korrekta fakta vill vi i vår replik bena ut och bemöta några av dessa missuppfattningar, skriver författarna till artikeln.
Replik Svenska Dagbladet 2024-02-16
Artikelförfattare
Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik, Stockholms universitet
Cecilia Lundholm, professor i pedagogik med inriktning undervisning och lärande i samhällsvetenskapliga ämnen, Stockholms universitet
Cormac McGrath, docent och lektor i högskolepedagogik, Stockholms universitet
Max Scheja, professor i högskolepedagogik, Stockholms universitet
Maria Weurlander, docent och lektor i högskolepedagogik, Stockholms universitet
Senast uppdaterad: 19 februari 2024
Sidansvarig: IPD