Ny bok ska underlätta för lärare att ta stöd i forskning i sitt arbete

Enligt skollagen ska undervisningen i skolan bygga på vetenskaplig grund. Det innebär att du som lärare har ett eget ansvar ta stöd i forskning när du gör dina didaktiska val. Med exempel hämtade från skolans vardag ger boken "Kartan och terrängen, orientera i det i didaktiska landskapet" en översikt över forskning som kan ligga till grund för sådana val.

Bokomslag

Det finns inte bara ett sätt att undervisa, det finns många, så som lärare måste du alltid göra ett val bland olika didaktiska strategier. Men hur väljer du strategier och vad baserar du dina val på för typ av kunskap? Och vilka konsekvenser får dina val för villkoren för lärande? Boken vänder sig till blivande lärare och pedagoger, men även till lärare som arbetat ett tag och vill fördjupa sig i forskning.

 

Kartan och terrängen

Denna bok ger en översiktlig karta över relevant forskning så att du att du har tillgång till aktuell kunskap när du gör dina didaktiska val. Boken använder kartan och terrängen som metafor för att illustrera relationen mellan den komplexa verksamhet som skolans terräng utgör och de symboliska kartor som används för att beskriva denna.

–Med boken vill vi ge en överblick dels över de normativa kartor läraren måste känna till, som lagar och styrdokument, dels den ständigt pågående debatten om vad skolan ska göra och vilken funktion i samhället den ska ha. Men främst presenterar vi forskningsbaserade kartor som kan ge läraren hjälp att orientera i skolterrängen, säger Tore West, en av författarna till boken.

vi författare har utgått från tanken att det som sker i skolan inte bara är kunskapsförmedling, utan en del av livet där relationer, drömmar och konflikter är en del av verksamheten

 

Boken utgår från skolans vardag

Varje kapitel inleds med kända scener från skolans värld. Det är vardagsbeskrivningar ur lärares, lärarstudenters och elevers perspektiv. Scenerna ligger till grund för kapitlens diskussion om relevant forskning.

–I boken skakar vi om och utmanar vardagsbilden av skolan så att du kan få syn på delvis andra saker än du känner dig van vid att se. Som pedagog kan du behöva skapa dig ett nytt sorts seende som tar dig vidare från det som vi ofta tar för givet och historiska föreställningar om hur det borde vara, säger Anna-Lena Kempe, medförfattare till boken.

Länk till förlaget Libers sida om boken

 

 

 

 

Om författarna

Anna-Lena Kempe

Foto på Anna-Lena Kempe

Anna-Lena Kempe är docent i didaktik vid Stockholms universitet och specialist på att analysera, organisera och designa villkor för lärande i olika sammanhang. Hon har en bakgrund som musiklärare och är förutom denna bok medförfattare till boken "Perspektiv på skolans problem: vad säger forskningen?" (2020) och tidigare tillsammans med Tore West skrivit boken "Design för lärande i musik" (2010).

 

Tore West

Foto på Tore West
Foto: Clement Morin

Tore West är professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Hans forskning fokuserar på interaktion i klassrummet och multimodal analys av pedagogisk interaktion, bedömning och design för lärande. Multimodalt är ett synsätt som inte enbart tar hänsyn till språk som tal och text, utan även omfattar gester, ljud, bilder och blickar. Har tidigare utkommit med "Designs for Learning – Designs in learning' in Learning as social practice och tidigare tillsammans med Anna-Lena Kempe skrivit boken "Design för lärande i musik" (2010).