Ny studie: Studera online med funktionsnedsättning

En ny jämförande studie vid Stockholms unviversitet har undersökt hur studenter med funktionsnedsättning upplever onlineutbildning. I studien deltog 6256 personer varav 430 studenter med någon form av funktionsnedsättning.

Hand typing on laptop
Foto: Dotshock

Resultaten visar att studenter med funktionsnedsättning är en heterogen grupp med varierande behov och preferenser. Även om onlineutbildning erbjuder fördelar, som att kunna utnyttja teknik för att hantera funktionshinder och flexibilitet, innebär den också utmaningar som svårigheter med planering, minskad motivation och upplevd osäkerhet kring bedömningar. Studien understryker vikten av relationer mellan lärare och studenter, tydlighet, tillgänglighet, återkoppling, interaktion och flexibilitet vid utformningen av inkluderande onlinekurser.

Viktiga resultat av studien

• Båda grupper av studenter har ofta liknande erfarenheter av onlineutbildning, men när det finns skillnader är dessa alltid till nackdel för studenter med funktionsnedsättning.
  • För studenter med funktionsnedsättning är flexibilitet och möjligheten att övervinna utmaningar med teknik viktiga fördelar med onlineutbildning.
  • De största svårigheterna för studenter med funktionsnedsättning i onlineutbildning är problem med planering, motivation, stress och känslor av osäkerhet.
  • En inkluderande design av nätbaserad utbildning kräver tydlighet och tillgänglighet, återkoppling och interaktion samt flexibilitet och variation.

Artikeln är på engelska och publicerad i Journal of Research in Special Educational Needs (JORSEN):

Studying online with special needs: A student perspective

Författarna

Helena Reierstam, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik