Praktiken en känslomässig prövning för blivande läkare och lärare

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är den handledda praktik studenter gör på arbetsplatser och en viktig del av professionsutbildningar. Men verkligheten studenterna möter kan krocka med den bild de skapat sig av sitt framtida yrke. Den känslomässiga utmaningen kan till och med bli så stor att de ifrågasätter sitt yrkesval. Detta framgår i en ny forskningsstudie.

Bild på utmattad läkare som tar en paus sittand på huk mot vägg

I studien analyserade forskare fokusgruppsintervjuer med läkar- och lärarstudenter vid två universitet. Huvudsyftet var att synliggöra studenters känslomässiga erfarenheter under sin praktik, och hur det påverkar deras utveckling mot den nya yrkesrollen.

Gemensamt för båda grupper av studenter och något som påverkar dem känslomässigt, är den insikt de fått under praktiken; att möjligheterna att leva upp till den idealbild de har av yrkesrollen kommer att vara begränsade. Som exempel nämns att kunna ge omsorg om hela individen, kunna bygga relationer och att kunna ta hänsyn till patienters eller elevers hela livssituation.

Lärarstudenter upplever att deras yrkesval kan bli ifrågasatt av framtida kollegor vilket kan bidra till att de ifrågasätter sitt yrkesval. Läkarstudenter berättar om att de möts av orealistiska förväntningar i vården och känner sig pressade av förväntan på att vara en superhjälte. Dessutom upplever de att stödet att hantera de känslomässiga erfarenheterna från handledare och lärare kan vara bristfälligt.

–Studenters känslomässiga erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningenär en del av deras professionsblivande som behöver uppmärksammas mer, säger Maria Weurlander, en av forskarna och medförfattare till artikeln.

Bild på Maria Weurlander
Maria Weurlander, Institutionen för pedagogik och didaktik

Maria Weurlanders profilsida

Studien är publicerad i tidskriften Vocations and Learning

Hardness or Resignation: How Emotional Challenges During Work-Based Education Influence the Professional Becoming of Medical Students and Student Teachers

Artikeln är licencierad under en  “Creative Commons Attribution 4.0 International License”

Medförfattare till artikeln

Maria Weurlander

Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

Linda Barman

Institutionen för lärande, KTH, och Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik (CLINTEC) Karolinska Institutet.

Annalena Lönn, Astrid Seeberger och Annika Wernersson

Henrik Lindqvist och Robert Thornberg

Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

Håkan Hult

Enheten för Undervisning och lärande (UoL), Karolinska Institutet.

Forskningen inom området är ett samarbete inom gruppen CEMTE