Ny bok: Explicit ordundervisning – för andraspråkselever

Ordförrådets storlek har ett starkt samband med läsförmåga och framgång i skolan. Ett systematiskt ordarbete är därför centralt i undervisningen av nyanlända elever. Boken ger exempel på planering och metoder för arbete att utveckla elevernas ordförråd relaterat till skolans alla ämnen.

Bokomslag Explicit ordundervisning

I boken presenteras en konkret och utprövad arbetsmodell som är särskilt inriktad mot just ordundervisning. Den innehåller fyra steg: val av ord, introduktion, test och återkoppling. Ordinlärningen stöds av kollegiala samarbetsformer mellan lärare i olika ämnen och i boken finns förslag på hur det gemensamma ordarbetet kan läggas upp i arbetslaget. Boken "Explicit ordundervisning" riktar sig främst till lärare som arbetar med nyanlända ungdomar i gymnasieåldern men även grundskollärare och lärarstudenter kan ha nytta av boken.

Explicit ordundervisning  (Natur & Kultur)

Maria Lim Falk och Tomas Riad. Foto: Natur & Kultur

Författarna Maria Lim Falk och Tomas Riad har lett skolutvecklingsprojektet Intensivutbildning i svenska för nyanlända elever, Projektets framgångsrika resultat av arbetet med ordförrådet ligger till grund för denna bok.

intensivsvenska.se

Maria Lim Falk