Nytt projekt: Dramabaserad andraspråksundervisning ur ett interaktionellt och multimodalt perspektiv

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta skolforskningsprojekt, varav ett vid Institutionen för svenska och flerspråkighet: Dramabaserad andraspråksundervisning ur ett interaktionellt och multimodalt perspektiv. Projektledare är Maria Rydell.

Tre tonåringar lyfter en kompis.
Foto: Freepik

I det här projektet undersöker vi dramabaserad andraspråksundervisning ur ett multimodalt och interaktionellt perspektiv. Tidigare studier har visat att nyanlända elever upplever att de har begränsade möjligheter till interaktion på svenska både i och utanför klassrummet. Genom en longitudinell forskningsdesign kommer vi att följa elever på språkintroduktionsprogrammet under ett läsår när de deltar i olika dramabaserade projekt.

Läs mer om projektet:

Skolforskningsinstitutet har beviljat bidrag till åtta skolforskningsprojekt. Dessa kommer att genomföras inom förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och den anpassade gymnasieskolan, och ska bland annat studera undervisning i matematik, SO-ämnen, naturvetenskap, andraspråk och yrkesundervisning.

Tre av de projekt som beviljats forskningsbidrag leds från Stockholms universitet.

Forskningsbidrag från Skolforskningsinstitutet