Skolverkets rapport Segregation och likvärdighet i förskolan

Skolverket har genomfört en analys av segregationen och likvärdigheten i förskolan. Rapportens huvudsyfte har varit att undersöka och följa utvecklingen av segregationen och resursfördelningen inom förskolan samt förskolans betydelse för barns senare skolgång.

Analysen bygger på data som har samlats in under perioden 2014–2022 och för första gången har det varit möjligt att samla in uppgifter på individnivå för att följa barn över tid från förskolan till grundskolan. I analysen har data samlats in för två förskolekohorter, dels barn som gick sitt sista år i förskolan med början hösten 2014 och som genomförde de nationella proven i årskurs 3 våren 2019 och i årskurs 6 våren 2022, dels barn som gick sitt sista år i förskolan med början hösten 2017 och som genomförde de nationella proven i årskurs 3 våren 2022.

Utgångspunkten för rapporten är de krav som skollagen ställer på utbildningen i förskolan och då i synnerhet skollagens krav på likvärdighet. Rapportens fokus är därmed att undersöka i vilken grad förskolan är segregerad och i vilken utsträckning förskolan är likvärdig. Det görs genom att undersöka förskolans kvalitet och hur personalresurser i form av personaltäthet och personal med förskollärarexamen, fördelas till förskolor utifrån förskolornas socioekonomiska barnsammansättning och sammansättningen av barn med olika migrationsbakgrund, det vill säga barn med svensk och utländsk bakgrund.

Resultaten av analysen visar att:

  • det finns en uttalad segregation efter barns socioekonomiska bakgrund och migrationsbakgrund mellan förskolor
  • i genomsnitt finns en mindre andel förskollärare på förskolor med störst behov
  • däremot är antalet barn per personal något lägre på dessa förskolor, vilket betyder att det sker en viss kompensatorisk fördelning

Det sker alltså ingen större kompensatorisk resursfördelning till förskolan, men det finns en viss kompensatorisk resursfördelning med avseende på personaltätheten.

 

NC kommenterar rapportens resultat

Med kommentaren pekar vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) på några åtgärder som vi ser som särskilt relevanta att lyfta fram när det gäller förskolors arbete i socioekonomisk utsatta områden och i förskolor med hög andel barn med utländsk bakgrund.

Hög tid att stärka och omfördela förskolans resurser

 

Läs rapporten

Segregation och likvärdighet i förskolan (Skolverket.se)

På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}