Bildningsboxen vann guld i Svenska Designpriset

Det blev Guld till Bildningsboxen vid prisutdelningen av Svenska Designpriset i kategorin Redaktionellt/Bok. Formgivare av Bildningsboxen är Fredrik Andersson och illustratör är Maria Hällgren.

Bildningsboxen. Bild: Fredrik Andersson/Familjen

Juryns motivering till priset:

” Forskningsinformation låter alltid trist, men forskare verkar alltid så spännande. Det här problemet angriper, och löser, Bildningsboxen på ett fenomenalt sätt genom en lättsam tonalitet och böckernas lockande format. Alltsammans förpackat på ett sätt som ändå ger läsaren känslan av hårda pärmar och bundna volymer, precis så som vi lärt oss att trovärdig fakta skall förmedlas. Vackra och iögonfallande texter, illustrationer, bilder och väl avvägda tryckeffekter skvallrar om att man lagt mycket kreativ kraft på att svenskarna skall bli klokare medborgare. Och vad passar bättre i tider som dessa än ökad förståelse för historia, samhälle och för andra människor.”

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är hela Sveriges tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning, och liknande kreativa områden. Priset instiftades under Designåret 2005 och har sedan dess varit ett unikt samarbete för att varje år utse och utveckla svensk design.

Se fler bilder på Bildningsboxen och läs om Svenska Designpriset

Forskning för allmänheten

Bildningsboxen är ett nytt koncept för att sprida forskning till en bred allmänhet. Boxen består av ett urval av Anekdots essäer i tryck där Sveriges främsta forskare berättar, förklarar och fördjupar händelser och fenomen som förändrat historien och samtiden. Essäerna spänner över filosofi, samhällsvetenskap, historia och ekonomi, men är skrivna i ett personligt och lättillgängligt format. Den första boxen gavs ut i maj i år för att sedan utkomma årligen, och är första steget i ett större, unikt samarbete mellan Norstedts förlag och bildningsmagasinet Anekdot på Stockholms universitet.

Läs essäer på Anekdots webbplats

Om Anekdot

Anekdot är det digitala bildningsmagasinet där Sveriges bästa humanioraforskare berättar, förklarar och fördjupar. Magasinet lanserades i februari 2019 som en redaktionell utveckling av Bildningspodden, en folkbildande podcast som hade premiär redan 2015 och sedan dess hunnit bli en av landets populäraste poddar i sin genre.