Johan Rockström erhåller utmärkelsen Årets miljöhjälte

Johan Rockström tilldelas utmärkelsen Årets miljöhjälte i kategorin klimat/ekologiska fotavtryck, för sitt arbete och engagemang för att få upp få klimatfrågan till högsta politiska nivå.

Johan Rockström
Johan Rockström. Foto: Niklas Björling

Johan Rockström, som är professor vid Stockholms universitet och en av två chefer för Potsdam Institute for Climate Impact Research, var en av sex som WWF hade nominerat till utmärkelsen. Han får utmärkelsen tillsammans med miljöövervakningsprojektet Svensk Fågeltaxering, som erhåller utmärkelsen i kategorin biologisk mångfald. Mottagandet ägde rum i samband med att kung Carl XVI Gustaf delade ut diplom den 22 oktober på Ulriksdals slott i Solna.

– Det är en stor ära att få utmärkelsen. Samtidigt känner jag mig verkligen inte som en hjälte. Vi är så många som varje dag kämpar för en bättre värld. Vetenskapligt vet vi att alla måste samarbeta och göra hjältedåd för att lyckas med den globala omställningen till en rättvis och hållbar värld, säger Johan Rockström, i ett uttalande

Motiveringen till att Johan Rockström erhåller priset lyder:
”Johan Rockström har outtröttligt lyft fram klimatfrågan till en topprioritet i vårt samhälle. Med sina tydliga och raka budskap har han nått fram till en mångfald av olika målgrupper, ruskat om och fått fler att inse läget för vår planet. Han har genom sin gedigna forskning och kompromisslöshet förklarat allvaret men också vilka lösningar som krävs. Vi behöver alla arbeta hårt – NU! ”

Den som blir nominerad ska ha visat mod att gå mot strömmen, åstadkommit något nyskapande med potential att göra väsentlig skillnad för miljön, samt ha varit ett fördöme och inspiration för andra, samt huvudsakligen ha gjort insatsen utanför arbetstid.

I ett uttalande säger WWF:s generalsekreterare Gustaf Lind att pristagarna visar hur människors vilja och engagemang kan inspirera andra och verkligen göra skillnad