Kastar nytt ljus över universums mörka materia

Ingen har ännu lyckats visa vad mörk materia består av trots att den tycks utgöra över 80 procent av universums massa. Vid Stockholms universitet byggs en ny sorts sensor med siktet inställt på den hypotetiska partikeln axionen. Om den osynliga partikeln verkligen existerar kan den ge lösningen på gåtan med mörk materia.

Jón Gudmundsson i labbet på Stockholms universitet
Jón Gudmundsson letar efter den hypotetiska partikeln axionen. Foto: Magnus Bergström

– Vi ser förekomsten av mörk materia i många helt oberoende astrofysiska observationer: i galaxers rotationskurvor, gravitationsböjning av ljus runt stora galaxhopar och den kosmiska bakgrundsstrålningen – det äldsta ljuset i universum. Men vi vet fortfarande inte vad mörk materia är, säger Jón Gudmundsson vid Stockholms universitet.
Jón Gudmundsson är forskare inom fysik och leder forskningsprojektet ”Tuning into Dark Matter” där även Nobelpristagaren Frank Wilczek ingår.

Läs artikel om Jón Gudmundssons forskning på Knut och Alice Wallenbergs webb