Ny distanskurs om barnkonsekvensanalyser

I kölvattnet av att FN:s konvention om barnets rättigheter blev en del av svensk lagstiftning 2020 ger nu Centrum för barnkulturforskning (CBK) den nya kursen Barnkonsekvensanalys i beslut som rör barn – avancerad nivå 7,5hp. Detta för att stötta förvaltningar, myndigheter och andra verksamheter som är ålagda att arbeta barnkonsekvensanalytiskt.

Barn i solnedgång
Foto: Mostphotos/ZURIJETA

Tankarna om en kurs om barnkonsekvensanalyser för yrkesverksamma inom myndighet, förvaltning, utbildningsväsende, kulturarbete, barnhälsovård, stads- och trafikplanering etc. har funnits en tid vid Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet. Till våren 2024 är det äntligen dags.

– Vi upplever att det finns ett utbrett behov av kunskap om att arbeta barnkonsekvensanalytiskt. Vår ambition är att kursen ska erbjudas under många år framöver, säger Margareta Aspan som är föreståndare vid CBK.

Vad innebär en barnkonsekvensanalys?

Kort sagt i varje ärende och beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa, vilket måste se olika ut från fall till fall. Detta ger kursen vägledning i och verktyg för. I kursen får deltagarna arbeta med olika case och undersöka pågående barnrättsarbete i olika verksamheter, för att sedan själva kunna utföra barnkonsekvensarbete i sina egna arbeten.

För att nå olika yrkesverksamma och andra intresserade även utanför Stockholmsområdet så ges kursen helt nätbaserat och på halvfart. Här kan du läsa mer och anmäla dig:
Barnkonsekvensanalys i beslut som rör barn - avancerad nivå - Stockholms universitet

Centrum för barnkulturforskning (CBK) verkar för tvärvetenskapliga utbildningar där samhällsvetenskapliga teorier och metoder sammanförs med humaniora. Sedan många år ges kursen Barns och ungas rättigheter som tvärvetenskapligt område 7,5 hp, avancerad nivå. Den är väl lämpad att kombineras med kursen Barnkonsekvensanalys i beslut som rör barn - avancerad nivå 7,5 hp, där du ges ytterligare möjlighet att fördjupa dina kunskaper om barns rättigheter samt vuxnas ansvar att förverkliga dessa.

CBK medverkar även i Magisterprogram i barnets rättigheter (60 hp, avancerad nivå) som startade hösten 2022, tillsammans med Juridiska institutionen och Institutionen för pedagogik och didaktik.

Har du inte tidigare studier som motsvarar en kandidatexamen kan du i stället läsa kursen Barnkultur som rättighet och skyldighet (7,5 hp, grundnivå) inom Barnkultur I (30 hp, grundnivå).