Temavecka i Anekdot: Brott & Straff

Bildningsmagasinet Anekdot har tema "brott och straff" i veckans två avsnitt. Bildningspodden djupdyker i brottslingens historia och Studio Anekdot reder ut varför vi straffar.

Bildningspodden #135 | Brottslingen

Historien är full av inbrottstjuvar, mördare, sexförbrytare, snattare och andra brottslingar. Har de något gemensamt? Eller är historiens missdådare allra mest en spegel mot hur vår syn på rätt och fel förändrats? Bildningspodden diskuterar brottslingens historia. När skedde historiens första brott? Vad gör en människa till en brottsling? Och vilka är de vanligaste fördomarna om dagens brottslighet? Gäster i studion är historikern Annika Sandén och kriminologen Felipe Estrada.

Lyssna på avsnitt #135 | Brottslingen

Studio Anekdot #2 | Varför straffar vi?

Frågan om strängare straff har tagit allt mer plats i det politiska samtalet. Under hösten har debatten blossat upp igen och det ser ut att bli het valfråga i nästa års riksdagsval. Men vad säger forskningen? Leder hårdare straff verkligen till mindre kriminalitet? Och vad är det egentligen som vi vill uppnå med ett straff – vill vi skydda, rehabilitera eller avskräcka? Studio Anekdot är tillbaka med ett nytt avsnitt som ger ett fördjupande perspektiv på en högaktuell och samtidigt evig debatt. Gäster i studion är moralfilosofen Alva Stråge och kriminologen Felipe Estrada.

Lyssna på avsnitt #2 | Varför hårdare straff?

Om Ankedotmagasinet

Anekdot är det digitala bildningsmagasinet där Sveriges bästa humanioraforskare berättar, förklarar och fördjupar. Magasinet lanserades i februari 2019 som en redaktionell utveckling av Bildningspodden, en folkbildande podcast som hade premiär redan 2015 och sedan dess hunnit bli en av landets populäraste poddar i sin genre. Magasinet utökades 2021 med Studio Anekdot, en samtidskommenterande podcast där forskare från hela landet diskuterar aktuella händelser och fenomen.

Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Redaktionen sitter på Stockholms universitets campus.