Bakgrund och syfte

Undersökningen om trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling är den tredje delen av Stockholms universitets medarbetarundersökning 2021–2023 och ett led i universitets systematiska arbetsmiljö- och lika villkorsarbete.

Vid Stockholms universitet arbetar vi aktivt och förebyggande med alla typer av kränkande handlingar. Specifika regler rörande trakasserier och sexuella trakasserier finns i diskrimineringslagen (SFS 2008:567) och regelverket kring kränkande särbehandling återfinns inom arbetsmiljölagstiftningen, mer specifikt i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4).

Syftet med undersökningen är att Stockholms universitets som arbetsgivare ska få information om medarbetare upplevt sig ha blivit utsatta för trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkande särbehandling och fått stöd i samband med det.

Resultaten av undersökningen kommer att ge prefekter/avdelningschefer ett underlag för att aktivt arbeta med att främja en god social och organisatorisk arbetsmiljö fri från trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling.

Läs mer om Stockholms universitets hantering av trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling
 

Förberedelser

Personallista

Personalavdelningen mejlar prefekter/avdelningschefer en preliminär lista med alla medarbetare på er institution/avdelning som enligt gällande kriterier bör erbjudas att svara på enkäten. Ni ska granska och komplettera listan enligt instruktioner som följer med i mejlet.

Färdig lista ska skickas tillbaka till Personalavdelningen,  medarbetarundersokning@su.se, senast den 18 september 2023.

Information för chefer

I september 2023 kommer Personalavdelningen att skicka en länk till alla prefekter och avdelningschefer till ett inspelat digitalt seminarium där ni får information om upplägg och innehåll i höstens medarbetarundersökning; vad ni behöver göra samt vilket stöd som Personalavdelningen erbjuder.
 

Om undersökningen

Enkäten kommer att finnas både på svenska och engelska. Medarbetare svarar helt anonymt.

Undersökningen handlar om:

  • Trakasserier
    Trakasserier är ett uppträdande som kränker någons värdighet och har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
         Trakasserier kan vara när en person utsätter en annan för till exempel uttalanden om dennes utseende eller beteende. Det kan också handla om texter, bilder eller gester som anspelar på någon av diskrimineringsgrunderna och som upplevs som kränkande och oönskade. Någon kanske till exempel uttalar sig på ett nedvärderande, förlöjligande eller generaliserande sätt om ”kvinnliga”, ”homosexuella” eller ”asiatiska” egenskaper.
  • Sexuella trakasserier
    Sexuella trakasserier definieras som ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet. Det kan handla om oönskade beröringar, skämt, förslag, blickar, bilder eller jargonger som är sexuellt anspelande och som upplevs som kränkande.
  • Kränkande särbehandling
    Kränkande särbehandling definieras som handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap. Det kan till exempel handla om medvetna förolämpningar, nedvärderande bemötande, att inte bli hälsad på, utfrysning, undanhållande av information, att exkluderas från möten, att bli orättvist anklagad eller att bli personligt uthängd. 
         Det anses inte vara kränkande särbehandling om det uppstår tillfälliga meningsskiljaktigheter, konflikter eller samarbetsproblem som inte medvetet syftar till att skada eller kränka någon. Exempelvis är det inte fråga om kränkande särbehandling om medarbetare inte fått önskemål om till exempel arbetstider, kompetensutveckling eller löneökning beviljat, när det finns sakliga grunder. Det anses inte heller vara fråga om kränkande särbehandling vid ett begränsat antal tillfällen av olämpligt agerande, till exempel tillfällig klumpighet, fyrkantighet eller passivitet.

När?

Undersökningen genomförs under perioden den 23 oktober till 12 november 2023 via ett enkätverktyg i samarbete med leverantören Quicksearch.

Under förmiddagen den 23 oktober 2023 kommer alla deltagare att få en e-post med länk till undersökningen. Påminnelser kommer att skickas till medarbetare som inte svarat. Undersökningen stänger den 12 november 2023.

Deltagare

Undersökningen besvaras av alla medarbetare samt stipendiefinansierade doktorander/forskare som är i tjänst den 1 augusti 2023 och fortfarande i tjänst den 12 november 2023.

Heltidstjänstlediga och heltidssjukskrivna deltar inte. Heltidsföräldralediga kan erbjudas svara på enkäten och själva bestämma i fall de vill besvara enkäten.

Viktigt med hög svarsfrekvens

För att resultaten i undersökningen ska kunna användas till att utveckla och förbättra arbetet med att främja en god social och organisatorisk arbetsmiljö är det är viktigt att så många som möjligt svarar på undersökningen. Därför är det viktigt att ni som chefer är engagerade och uppmanar era medarbetare att delta i undersökningen. Personalavdelningen kommer att hålla prefekter och avdelningschefer uppdaterade om den aktuella svarsfrekvensen under perioden då enkäten är öppen.
 

Resultat

Stockholms universitets resultat kommer att presenteras för universitetsledningen, universitetsdirektören samt huvudskyddsombuden i början av december 2023.

Resultaten för institutioner och avdelningar kommer att vara tillgängliga för alla prefekter och avdelningschefer i leverantörens webbaserade resultatportal från den 1 december. I resultatportalen går det enkelt att ladda ned färdiga rapporter; både på svenska och engelska.

Resultatet kommer att som lägst finnas på institutions-/avdelningsnivå. För kunna garantera anonymitet behövs det minst åtta svar för få ett resultat.

Resultatåterkoppling

Ni kommer att få råd och stöd från personalavdelningen. Under december 2023 kommer alla prefekter och avdelningschefer bli kontaktade av rådgivare eller personalspecialist för att boka in en resultatgenomgång för ledningen på institutionen/avdelningen. Efter denna genomgång bokas ett tillfälle där personalavdelningen presenterar resultaten för medarbetare vid institutionen/avdelningen.

Åtgärder

Personalavdelningen kommer att utarbeta ett förslag till åtgärder som efter dialog med institutionens/avdelningens ledning anpassas till de enskilda institutioners/avdelningars behov och förutsättningar.
 

Tidplan

Tidplan

17 augusti Prefekter/avdelningschefer får en preliminär lista över deltagare på sin institution/avdelning. Granska och komplettera listan enligt instruktioner som följer med e-posten.
18 september Senast den 18 september mejlar ni tillbaka en korrekt och kompletterad lista över deltagare i undersökningen till medarbetarundersokning@su.se.
Under september Länk till ett inspelat digitalt seminarium med information om höstens medarbetarundersökning skickas till alla prefekter och avdelningschefer.
v. 41 Prefekter och avdelningschefer skickar ett informationsbrev till medarbetare om medarbetarundersökningen. Personalavdelningen förbereder brevet.
Under förmiddagen 23 oktober Undersökningen startar; alla deltagare får under förmiddagen e-post med länk till undersökningen.
12 november kl. 23.59 Undersökningen avslutas.
v. 46–47 Resultatet bearbetas av leverantören Quicksearch.
1 december Inloggningsuppgifter till resultatportalen skickas till alla prefekter och avdelningschefer där ni kan se resultaten för er institution/avdelning.
v. 49 (2023)
t.o.m. mars 2024
Resultatgenomgång med ledningsgrupper, resultatåterkoppling till medarbetare samt vidare arbete med resultaten.

 

Frågor och svar om undersökningen

Frågor och svar avseende undersökningen är samlade på webbsidan
frågor och svar om undersökningen.
 

Kontakt

Vid frågor om undersökningen är du välkommen att ta kontakt med Personalavdelningen på medarbetarundersokning@su.se.