Emelie BritseDoktorand
Om mig
Jag är kommundoktorand sedan augusti 2018 och läser vid forskarutbildningen på halvtid. Min yrkesmässiga bakgrund är att jag har arbetat som lärare i idrott och hälsa, specialpedagog och även biträdande rektor inom grundskolan sedan 2000. Idag arbetar jag i Täby kommun som utvecklingsledare med uppdrag som kommundoktorand i avdelningen för skolutveckling och -stöd.
I min första delstudie utforskar jag 30 i grundskolan yrkesverksamma personers beskrivningar om mångfald bland elever. Jag är nyfiken på vad som framträder i beskrivningarna då jag som forskare inte på förhand har definierat begreppet mångfald för deltagarna. Under hösten 2019 har jag genomfört semi-strukturerade intervjuer med rektorer, lärare, specialpedagoger och speciallärare från 24 olika grundskolor samt en modersmålsenhet, hemmahörande i 10 olika kommuner i Sverige. Jag tillämpar kvalitativ innehållsanalys på transkriberingarnas manifesta innehåll utifrån en induktiv ansats.