Anna Günther-HanssenUniversitetslektor
Om mig
Universitetslektor
Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning
Anna Günther-Hanssen är fil.doktor i didaktik och lektor i förskoledidaktik. Hon undervisar på förskollärarutbildningen. Hennes övergripande forskningsintresse berör frågor om lärande och identitetsskapande i förskolan, särskilt frågor om genus och kroppslighet i relation till naturvetenskap samt transdisciplinär STEAM-undervisning (STEAM står för Science, Technology, Engineering, Arts och Mathematics). Ytterligare forskningsintressen berör jämlikhetsfrågor i förskolans undervisning överlag, liksom praktiknära forskning och postkvalitativ metodologi. Anna bedriver för närvarande ett praktiknära forskningsprojekt om STEAM-undervisning tillsammans med arbetslag i förskolan. Hon är utbildad förskollärare och har en bakgrund som verksam förskollärare.
Undervisning
Undervisar främst i kurser på förskollärarprogrammet i relation till naturvetenskap, teknik, matematik och genus.
Forskning
I sin avhandling Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan undersökte Anna hur förskolebarns naturvetenskapliga utforskande och könade tillblivande pågick som ömsesidiga processer.
Anna är projektledare under 2023-2026 för ett forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet (2022-03330) som undersöker genus i relation till transdisciplinär STEAM-undervisning i förskolan (STEAM står för Science, Technology, Engineering, Arts och Mathematics). Projektets titel: STEAM-undervisning i förskolan: En möjlighet att överskrida könsnormer med koppling till estetiska uttrycksformer, naturvetenskap, teknik och matematik?
Urval av publikationer:
Günther-Hanssen, A. (2024). ‘I can build Beyblades, but I won’t do it!’. The importance of feminist perspectives within STEM in ECTE. Gender and Education, 1–15. https://doi.org/10.1080/09540253.2024.2404266
Johansson, B., Brogiannis, N., Günther-Hanssen, A., Sundberg, B. & Bergmark, U. (2024). Naturvetenskap som utmanar och utvecklar. I Almqvist, A. O., Almqvist, J., Bergmark, U., Hamza, K., Nehez, J., Strömberg, M. & Westman, S. (Red). Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemma. Lund: Studentlitteratur.
Günther-Hanssen, A. (2024). ‘Girly stuff’, boys missing out, hard materials and (un)important gender issueswithin STEM in ECE and ECTE. Presented at the NERA,Nordic Educational Research Association. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-229893
Günther-Hanssen, A., Areljung, S., Magnusson, L. O., & Lindqvist, A. (2024). Transdisciplinary STEAM education : opportunities for thinking, doing and being beyond the already known? NERA 2024 : Programme. Presented at the NERA 2024, Malmö, Sweden, March 6-8, 2024. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-224345
Günther-Hanssen, A., Areljung, S., Magnusson, L. O., & Lindqvist, A. (2024). Teachers, researchers, children, friction, dance skirts, drawings, lamp posts and emotions : How different agents can affect the trajectory of a practice-based research project. Presented at the European Congress of Qualitative Inquiry. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-225217
Areljung, S., & Günther-Hanssen, A. (2022). STEAM education: An opportunity to transcend gender and disciplinary norms in early childhood? Contemporary Issues in Early Childhood, 23(4), 500-503. https://doi.org/10.1177/14639491211051434
Günther-Hanssen, A. (2022). Regnbågar, gungor, friktion och andra potentiella lekkamrater : Naturvetenskapligt utforskande och könande processer i förskolan. Presented at the Forskning i naturvetenskapernas didaktik 2022, Sundsvall, Sverige, 8-10 november, 2022. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-225215
Günther-Hanssen, A. (2022). Playing with physics: Physical phenomena as playmates in children’s play and teachers’ work with gendering. 30th EECERA annual conference, ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’. Glasgow, Scotland, 23rd – 26th August 2022. DiVA. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-208791
Günther-Hanssen, A., Jobér, A., & Andersson, K. (2021). From swings, through physics, with pendulums, to gendering: Re-turning diffractive analyses on science and gender in preschool, Reconceptualizing Educational Research Methodology, 12(2), 1-22. https://doi.org/10.7577/rerm.4678
Günther-Hanssen, A. (2020). A swing and a child: how scientific phenomena can come to matter for preschool children’s emergent science identities. Cultural Studies of Science Education. 15(4), 885–910. https://doi.org/10.1007/s11422-020-09980-w
Günther-Hanssen, A., Danielsson, A. T., & Andersson, K. (2020). How does gendering matter in preschool science; Emergent science, ‘neutral’ environments and gendering processes in preschool. Gender and Education. 32(5), 608-625. https://doi.org/10.1080/09540253.2019.1632809
Günther-Hanssen, A. (2020). Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan (21 Doctoral thesis, comprehensive summary), Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala. URN: urn:nbn:se:uu:diva-415337
Günther-Hanssen, A. (2018). Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i barns utelek. Tidskrift för genusvetenskap, 39(4), 7-30.