Stockholms universitet

Angelica GranqvistDoktorand

Om mig

Sedan höstterminen 2020 har jag en tjänst som kommundoktorand vid Institutionen för ämnesdidaktik. Tjänsten finansieras av Vallentuna kommun och innebär att jag ägnar 80 % av min arbetstid åt forskarstudier och 20 % åt egen undervisning med tillhörande lärararbete på Vallentuna gymnasium.

Jag är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska med behörighet och erfarenhet av att undervisa även på högstadiet. Sedan 2011 har jag varit verksam på Vallentuna gymnasium där jag i anslutning till min undervisning skapat internationella kontakter och haft möjlighet att etablera ett nära samarbete med Butler University College of Education i Indianapolis, USA. Detta har bland annat tagit sig uttryck i ett pågående projekt som 2018 tilldelades den Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk. Vidare har jag lång erfarenhet av att handleda VFU-studenter, främst från Stockholms universitet och Uppsala universitet, men även från Butler University där jag vid ett flertal tillfällen också har undervisat lärarstudenter på plats i Indiana. I min roll som svensklärare har jag under de senaste åren undervisat grupper där ämnena svenska och svenska som andraspråk är integrerade och det är ur den praktiken mitt forskningsintresse har växt fram.

I min masteruppsats (2019) undersökte jag gymnasieelevers val av att läsa svenska som andraspråk i en praktik där ämnena undervisades separat. Resultatet visade att eleverna i hög utsträckning valde svenska som andraspråk framför svenska utifrån känslan av social och språklig tillhörighet liksom tillgången till pedagogisk stöttning.

Forskning

I mitt avhandlingsarbete avser jag att fördjupa mig i hur elever och lärare upplever tillhörighet, både socialt och språkligt, och hur den pedagogiska stöttningen realiseras i en undervisningspraktik som karaktäriseras av samläsning utifrån ämnesplanerna i svenska och svenska som andraspråk. Detta innebär att undervisningen av svenska som ett språk men två skolämnen sker i en och samma undervisningsgrupp av en lärare som är utbildad och legitimerad i både svenska och svenska som andraspråk.

Mina handledare för avhandlingsarbetet är Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, och Dorota Lubinska, universitetslektor i språkdidaktik med inriktning mot svenska som andraspråk. Båda är verksamma vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet.