Stockholms universitet

Adéle AskelöfDoktorand

Om mig

Jag är doktorand i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik sedan september 2022. Mina forskningsintressen rör framförallt frågor om det fotografiska mediets diskursiva konstruktion och historiografiska problem. I min avhandling undersöker jag formaliseringen av fotografisk utbildning i Sverige mellan 1960-2000. Projektet synliggör hur fotoutbildning fungerat som social reproduktion och varit centrala aktörer i legitimeringsprocesser kopplade till föreställningar kring fotografi och fotografrollen (se mer under forskning). Sedan tidigare har jag en bakgrund inom samtidskonsten, mest nyligen från Bonniers konsthall där jag arbetade med utställningsverksamheten och de publika programmen. Jag har även varit verksam som fotograf med både kommersiell och konstnärlig inriktning.

Undervisning

Jag har undervisat på A- och B-nivå i form av föreläsningar, seminarier och handledning av uppsatser inom följande kurser:

KV1420 Konstvetenskap I: Visuella studier

KV2290, Konstvetenskap II

Forskning

I min avhandlingen med artbetstiteln Fotografins hjältar? Om framväxten av högre fotografisk utbildning i Sverige 1962–1998 undersöks vilken roll fotografisk utbildning har haft historiskt i en svensk kontext och hur den rollen förändrades över tid. En central aspekt är framväxten av högre fotografisk utbildning och den förskjutningen som sker under den här tiden, från rena yrkesutbildningar till högskolestatus. Forsknings­projektet behandlar tre fotoutbildningar: Fotoskolan – Stiftelsen Kursverksamheten vid Stockholms universitet, Fotohögskolan och Akademin för fotografi och ämnar studera både hur dessa platser varit en del av utvecklingen av den svenska fotografin men även deras relation till det professionella fotografiska fältet som definieras i studien. Genom att analysera yttranden kring fotografisk utbildning i en rad olika textmaterial så som fotografiska tidskrifter, dagstidningar och arkiv­dokument rörande utbildningarna synliggör projektet hur skolorna var en del av större diskursers kring fotografi och fotografrollen i sin samtid och på så sätt belyser en vidare betydelse av dem. Med avstamp i en kritisk blick på det befintliga historiska narrativet kring fotoutbildning i Sverige, omprövas också idén om en person­centrerad historiografi där fokus i studien istället är på dessa platser som institutioner. Syftet med avhandlingen är att genom kritisk diskursanalys belysa skolornas positioner inom det samtida fotofältet för att förstå dess funktion utifrån ett historiskt perspektiv som också beaktar strömningar och institutionella strukturer.

Handledare: Anna Näslund Dahlgren och Fredrik Krohn Andersson.
 

profilePageLayout