Alexandra IsraelssonDoktorand
Om mig
Jag är doktorand och arbetar med ett forskningsprojekt som utforskar dynamiska och multimodala icke-verbala känslouttryck. I min forskning har jag undersökt kommunikationen av icke-verbala känslouttryck, med fokus på perceptionen av både enskilda och blandade känslor.
Emotionsigenkänningsförmåga (emotionsperception) avser förmågan att korrekt uppfatta andras känslouttryck, som kan förmedlas genom rösten, kroppen och/eller ansiktet. Tidigare forskning om emotionsperception har dock främst fokuserat på ansiktsuttryck – ofta genom användning av statiska bilder, vilket har begränsat vår förståelse av hur känslor uttrycks och förmedlas genom olika uttryckskanaler och därmed också hur de uppfattas.
Vi tror att genom att inkludera ett brett spektrum av olika känslor och använda dynamiska och multimodala känslouttryck, där rösten, ansiktet och kroppen används samtidigt, kan vi få nya insikter om den icke-verbala kommunikationen av känslor.
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Investigating individual differences in emotion recognition ability using the ERAM test
2021. Petri Laukka (et al.). Acta Psychologica 220
ArtikelIndividuals vary in emotion recognition ability (ERA), but the causes and correlates of this variability are not well understood. Previous studies have largely focused on unimodal facial or vocal expressions and a small number of emotion categories, which may not reflect how emotions are expressed in everyday interactions. We investigated individual differences in ERA using a brief test containing dynamic multimodal (facial and vocal) expressions of 5 positive and 7 negative emotions (the ERAM test). Study 1 (N = 593) showed that ERA was positively correlated with emotional understanding, empathy, and openness, and negatively correlated with alexithymia. Women also had higher ERA than men. Study 2 was conducted online and replicated the recognition rates from Study 1 (which was conducted in lab) in a different sample (N = 106). Study 2 also showed that participants who had higher ERA were more accurate in their meta-cognitive judgments about their own accuracy. Recognition rates for visual, auditory, and audio-visual expressions were substantially correlated in both studies. Results provide further clues about the underlying structure of ERA and its links to broader affective processes. The ERAM test can be used for both lab and online research, and is freely available for academic research.
Visa alla publikationer av Alexandra Israelsson vid Stockholms universitet