Biörn IvemarkForskare
Om mig
Jag är en sociolog med inriktning mot migration, utbildning och social rörlighet. Sedan jag disputerade vid University of British Columbia—där jag undersökte den strukturella integrationen och de intergruppsliga dynamikerna mellan två minoritetsgrupper i Paris över två generationer—har mitt arbete rört sig mellan både strukturella och mikrosociologiska perspektiv på integration och social rörlighet.
En del av min forskning undersöker hur institutionella arrangemang och platsbundna kontexter formar migranters möjligheter till integration och tillgång till resurser. En annan, bredare forskningsströmmning sträcker sig bortom migrationsfältet och fokuserar på de subjektiva, intergenerationella och symboliska dimensionerna av social rörlighet, med syfte att förstå hur aspirationer, dispositioner och sociala gränsdragningar formas och omformas över tid. Med utgångspunkt i Pierre Bourdieus praktikteori sammanflätad med psykosociala och affektiva perspektiv, är jag särskilt intresserad av de mekanismer där utbildningsambitioner och motivation överförs, förändras och navigeras.
Jag är på Institutionen för pedagogik och didaktik sedan 2024, där jag för närvarande är engagerad i två större forskningsprojekt. Sedan 2024 deltar jag i ett Formas-finansierat projekt som undersöker hur olika lokala mottagningskontexter formar nyanlända ungdomars utbildningsbanor och -erfarenheter i Sverige. Sedan 2025 leder jag även projektet Efter Optimism, finansierat av Vetenskapsrådet, som studerar hur ambitiösa utbildningsval bland ungdomar från studieovana migrationsbakgrunder uppstår, utvecklas och upplevs över tid.
Senaste publikationer
Ivemark, B. (2024) “Feeling the Squeeze: Parental Expectations and Educational Experiences of Low-SES College Students from Immigrant Backgrounds” in Migrant Youth, Schooling and Identity: Experiences and Perspectives from Northern Europe, edited by N. Hammarén, B. Ivemark, & L. Stretmo. Cham: Springer
Hammarén, N., Ivemark, B. & Stretmo, L. (red.). (2024). Migrant Youth, Schooling and Identity: Perspectives from Northern Europe. Cham: Springer
Ivemark B. & Ambrose, A. (2023) “From Doxic Breach to Cleft Habitus: Affect, Reflexivity and Dispositional Disjunctures” British Journal of Sociology of Education, 44(5): 944-961. http://dx.doi.org/10.1080/ 01425692.2023.2209286
Ivemark, B. & Ambrose, A. (2021) “Habitus Adaptation and Adjustment to Higher Education among Swedish First-Generation Students: A Life Course Perspective” Sociology of Education, 94(3), 191-207. https://doi.org/10.1177%2F00380407211017060
Ambrose, A. & Ivemark, B. (2020) “Linjen mellan högstadiet och högre utbildning: En fallstudie om breddad rekrytering och breddat deltagande.” Forskningsrapport, Örebro universitet.
Roth, W.D. & Ivemark, B. (2018) “Genetic Options: The Impact of Genetic Ancestry Testing on Consumers’ Racial and Ethnic Identities” American Journal of Sociology, 124(1): 150-184. https://doi.org/10.1086/697487
Zuberi, D, Ivemark, B. & Ptashnick, M. (2018) “Lagging Behind in Suburbia: Suburban versus Urban Newcomers’ Employment Settlement Service Outcomes in Metro Vancouver, Canada” The Social Science Journal, 55(4): 443-454. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.03.001
Ivemark, B. (2017) “Bleu Blanc Noir: Assimilation Trajectories, Identity Dynamics, and Boundary Work of French Antilleans, West Africans, and their Children in Paris” Doktorsavhandling, University of British Columbia, Kanada