Stockholms universitet

Daniel BlixtDoktorand

Om mig

Min bakgrund är främst inom gymnasieskolan där jag undervisade 2003 - 2021, en tjänst som jag från 2020 kombinerade med att undervisa på lärarprogrammen på Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD). Jag läste under denna tid även min masterutbildning på IPD och under våren 2023 hade jag tjänst som universitetsadjunkt på institutionen.

Mitt forskningsområde är ungas läsande där jag undersöker grundskoleelevers berättade erfarenheter utifrån syftet att öka kunskapen om elevernas föreställningar om läsning. Avhandlingens empiri består av fokusgruppsintervjuer med elever i årskurs nio där de berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att läsa. Det teoretiska ramverket utgörs av narrativ teori och metod där jag specifikt undersöker berättande i interaktion.

Avhandlingens motiveras främst utifrån avsaknade av barns och ungas röster i den rapporterade minskningen av läsintresset bland barn och ungdomar och i förlängningen den rådande uppfattningen om en läskris. Det vetenskapliga intresset är att detta hittills outforskade tillvägagångssätt att undersöka grundskoleelevers berättade erfarenheter om läsning kan ge ytterligare perspektiv på exempelvis deras påstådda ointresse för läsning.

profilePageLayout