Fariba MajlesiDoktorand
Om mig
Jag är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, och min nuvarande forskning fokuserar på migration ur ett postkvalitativt perspektiv. Mitt arbete undersöker de relationella och affektiva dimensionerna av levda erfarenheter, med ett särskilt fokus på migrationens komplexitet och nyanser.
Även om min akademiska bakgrund ligger inom engelsk litteratur, kultur och kommunikation samt minnesstudier, innebär mitt nuvarande projekt ett skifte mot att utforska migration och dess mångfacetterade verkligheter. Detta arbete utmanar traditionella forskningsmetoder och omfamnar öppenhet, relationell förståelse och det framväxande i levda erfarenheter.
I augusti 2024 blev jag utvald att delta i Rosi Braidottis sommarskola, The Feminist Philosopher, the Nomad, The Posthuman: A Week With Rosi Braidotti. Denna erfarenhet gav mig en ovärderlig möjlighet att fördjupa mig i Braidottis arbete inom feministisk filosofi, nomadiskt tänkande och posthuman teori, vilket berikade mina perspektiv och kopplar an till min egen forskning.
- Jag är ordinarie doktorandrepresentant i Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden och i Arbetsgruppen för utbildning på forskarnivå.
Undervisning
- Delaktighet, identitet och makt (7,5 hp)
- Identitet i hälsa och sjukdom (7,5 hp)
- Human Rights and Education (7,5 hp)
- Mångfaldsstudier I (30 hp)
Forskning
Hur kan vi fånga möten som formar mänskliga erfarenheter, där känslor och relationer växer fram på subtila och ofta knappt märkbara sätt? Hur kan vi öppna oss för affektens dynamik, beröringens resonans och tystnader som bär lika mycket betydelse som uttalade ord? Vad innebär det att lyssna till berättelser som undviker linjära strukturer och istället drar oss in i ett relationellt nät av blivande?
Min avhandling undersöker dessa frågor genom att lyfta fram migrerande kvinnors liv, där deras erfarenheter visar på det intrikata samspelet mellan affekt, beröring, lyssnande och berättande. Dessa dimensioner existerar inte som separata delar, utan är djupt sammanvävda och skapar ett relationellt mönster som speglar de föränderliga och framväxande aspekterna av deras levda verkligheter. Projektet fokuserar på hur kroppar, röster och platser samspelar och ger upphov till ögonblick som är både djupt personliga och starkt kopplade till större sociala och kulturella sammanhang.
Inspirerad av kreativt-relationella forskningsmetoder och formad av postkvalitativa filosofier utforskar denna avhandling ett sätt att skriva som inte söker slutgiltiga svar, utan istället förblir öppet för mångfalden och flödet i relationellt liv. Genom att hämta inspiration från tänkare som Gilles Deleuze, Félix Guattari, Rosi Braidotti, Sarah Ahmed och Brian Massumi föreslår projektet ett skrivande som fångar de subtila krafter och kopplingar som formar migrerande kvinnors erfarenheter, utan att förenkla eller pressa in dem i förutbestämda ramar. Detta arbete utmanar traditionella forskningsmetoder och berättartekniker och föreslår istället en metod där lyhördhet och anpassning är centrala – ett etiskt och kreativt sätt att engagera sig i de relationella världar som vecklas ut i liv präglade av rörelse.
Projekt kommer att tilltala dem som arbetar med tvärvetenskaplig forskning, kreativa undersökningar och poststrukturella filosofier. Det erbjuder ett mindre traditionellt sätt att förstå berättande och forskning som praktiker som värnar om migrationens komplexitet, subtilitet och relationella dimensioner.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Philosophy of education in a new key: Constraints and possibilities in present times with regard to dignity
2022. Klas Roth (et al.). Educational Philosophy and Theory 54 (8), 1147-1161
ArtikelHuman beings as imperfect rational beings face continuous challenges, one of them has to do with the lack of recognizing and respecting our inner dignity in present times. In this collective paper, we address the overall theme—Philosophy of Education in a New Key (see Peters et al., 2020) from various perspectives related to dignity. We address in particular some of the constraints and possibilities with regard to this issue in various settings such as education and society at large. Klas Roth discusses, for example, that it is not uncommon that the value of human beings has to do with their price in, inter alia, their social, cultural, political and economic settings throughout the world. He argues that such a focus does not necessarily draw attention to the inner dignity of human beings, but that human beings ought to do so in education and society at large. Lia Mollvik discusses views of inner and outer dignity, and argues that there needs to be a balance in between them, and that the balance ought to be acknowledged in education. Rama Alshoufani discusses the classification of human beings in terms of various diagnoses related to the asserted dysfunction of the brain, and she argues that such classification does paradoxically not necessarily respect people with such diagnoses as ends in themselves. On the contrary, she argues that their inner dignity is not respected, but that it should be. Other such failures are due to the lack of inner dignity when it comes to Children’s rights as discussed by Rebecca Adami, and to the lack of recognition of human beings’ vulnerability as discussed by Katy Dineen. Fariba Majlesi criticizes a too strong emphasis on substantive notions of humanist education, which seem to hinder new ways of thinking; she argues that it is necessary to acknowledge the latter in and through education in order to preserve the dignity of human beings. Dignity, it is argued throughout the paper, has an inner moral worth, and is beyond price.
Visa alla publikationer av Fariba Majlesi vid Stockholms universitet