Fanny Forsberg LundellProfessor
Om mig
Fil kand i franska, med spanska som biämne 2002. Fil dr i franska vid Stockholms universitet 2007. Har sedan dess arbetat i RJ-projektet Avancerad andraspråksanvändning (AAA) med franska och spanska som andraspråk (2007-2009). Från augusti 2010-december 2014 Akademiforskare i franska och italienska vid Kungliga Vitterhetsakademien. Docent i franska 2013. Universitetslektor i fransk språkvetenskap fr. o. m januari 2015. Professor i franska från juni 2020.
Undervisning
Grundläggande och avancerad nivå
Handledning av pågående avhandlingsprojekt: Jenny Morales Ruiz (spanska): El componente pragmalingüístico y sociopragmático en la producción escrita: reconocimiento y ejecución de estudiantes suecos de ELE. SU. Handledare Juanma Higuera (spanska): Los tiempos de pasado en español como lengua extranjera en la educación secundaria obligatoria en Suecia – Currículo, materiales de enseñanza y creencias del profesorado. Universitat de Barcelona. Extern handledare. Nicolai Witthöft (franska): L'acquisition du langage inclusif en francais L2. SU. Huvudhandledare. |
Administrativa uppdrag
Prefekt, Romanska och klassiska institutionen, 2023- Vice ordförande, Lärarförslagsnämnden för språkvetenskapliga institutioner, 2021-2023 Ordinarie ledamot, Humanistiska fakultetsnämnden, 2021-2023 |
Forskning
Andraspråksinlärning/användning, språk och integration, pragmatik, talspråk (inom franska och spanska)
Forskningsprojekt
Global mobilitet och vuxnas andraspråksinlärning - betydelsen av sociala och psykologiska faktorer (VR-projekt, 2018-2021) (med Klara Arvidsson) Developing an L2 grammar-for-interaction: elaborations on interactional competence (FNS) (Fonds National Suisse), projektledare Simona Pekarek-Doehler, project partner)
|
Avslutade projekt
|
Vetenskapliga uppdrag
Medlem av Editorial Board för JESLA och Intercultural Pragmatics Review Editor Frontiers in Educational Psychology Återkommande referee-uppdrag för följande internationella tidskrifter: IRAL (International Review of Applied Linguistics), JESLA, LIA (Language, Interaction, Acquisition), International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, System, Language Learning, Languages MDPI |