Stockholms universitet

Hossain ShahriarGästforskare

Om mig

En tidig karriärakademisk forskare inom marknadsföring och konsumentforskning, intresserad av konsumentakulturation, könsideologier, social inkludering, konsumentmotstånd, sport, digitalisering och nya trender inom konsument- och detaljhandelsmarknadsföring, med fem års tidigare erfarenhet inom branschen inom handelsledning och distribution, försäljning, varumärkesbyggande, konto- och projektledning. Avslutade min doktorsexamen vid Lunds universitet med en doktorsavhandling om “Gender Transculturation: Navigating Market-Mediated Contesting Gender Ideologies in Consumer Acculturation”. Undervisningserfarenheter på masternivå och grundnivå vid Lunds och Jönköpings universitet med 1493 klocktimmar. För närvarande ansluten som forskare vid Stockholms universitet och arbetar med två projekt finansierade av Handelsbanken.

Undervisning

Jag har undervisningserfarenhet på masternivå och grundnivå vid Lunds och Jönköpings universitet med totalt 1493 klocktimmar. Jag var involverad i undervisningen i flera masternivåkurser inom programmet för Internationell marknadsföring och varumärkesledning vid Handelshögskolan vid Lunds universitet: Digital marknadsföring, Förstå konsumtion, Konsumentkulturanalys och Konsumentinsikter, Kvalitativa forskningsmetoder, Detaljhandel flerkanalig och internationalisering, Forskningsstrategi, Företagsvarumärkesledning och Reputationshantering, Strategisk varumärkesledning.

Jag var också engagerad i grundnivåkurser vid Lunds universitet (Internationell Business-to-Business-marknadsföring) och vid Jönköpings universitet (Samtida frågor inom internationell marknadsföring).

Dessutom har jag handledt över 15 masteruppsatser inom Internationell marknadsföring och varumärkesledning vid Handelshögskolan vid Lunds universitet och 10 kandidatuppsatser inom företagsekonomi vid både Lunds och och Jönköping universitet.

Forskning

Jag är en tidig karriärforskare inom marknadsföring och konsumentforskning med en doktorsexamen i företagsekonomi. Mina forskningsintressen kan delas upp i tre distinkta områden. För det första har mitt forskningsfokus under min doktorandstudier legat inom konsumentakulturation, könsideologier och social inkludering. I min doktorsavhandling studerade jag hur migrantkonsumenter från samhällen med mindre jämställdhet mellan könen (Sydasiatiska) anpassar sig och navigerar mellan konkurrerande könsideologier i sin nya, mer jämställda värdkultur (den svenska marknaden). I samband med detta forskningsintresse har jag nyligen beviljats (i samarbete med min tidigare doktorandhandledare) ett treårigt programstipendium på 1 800 000 SEK från Wallanders och Tom Hedelius stiftelse samt Tore Browaldh (Handelsbanken) för forskningsprojektet 'Exploring Retail Marketplaces as Spaces for Social Inclusion and Exclusion.' För det andra brinner jag också för att förstå digitalisering och de framväxande trenderna inom konsument- och detaljhandelsmarknadsföring. Mitt bokkapitel med titeln 'Into the Metaverse: Technological Advances Shaping the Future of Consumer and Retail Marketing' utforskar och granskar hur teknologi formar våra framtida konsumtions- och detaljhandelspraktiker. Slutligen är jag intresserad av att förstå konsumentmotstånd och sport. Som projektledare har jag också beviljats ytterligare ett treårigt stipendium på 1 500 000 SEK från Wallanders och Tom Hedelius stiftelse samt Tore Browaldh (Handelsbanken) för projektet 'Exploring Acceptance and Resistance of Sportswashing in the Western Marketplace,' i samarbete med kollegor vid Lunds och Stockholms universitet. För närvarande är jag ansluten som forskare vid både Stockholms och Lunds universitet.