Stockholms universitet

Jakob UleniusUniversitetslektor

Om mig

Jag är fil. dr. i pedagogik och leg. psykoterapeut.

Jag disputerade på avhandlingen Maskulinitetens mening. En fenomenologisk undersökning av den psykoterapeutiska situationen, där jag studerade hur maskulinitet upplevdes och tog sig uttryck i psykoterapeutiska situationer. 

Jag delar min tid mellan forskning och undervisning vid Specialpedagogiska institutionen och som privatpraktiserande psykoterapeut. 

I mitt avhandlingsarbete intresserade jag mig för hur genus, (psykisk) hälsa och förändringsprocesser kan upplevas och förstås i pedagogiska situationer, vilket det psykoterapeutiska mötet är ett exempel på. Efter disputation har jag fortsatt intressera mig för pyskisk hälsa i pedagogiska sammanhang, t.ex. att leva med diagnos, avdiagnosticering och frågor kopplat till normalitet och avvikelse. 

Undervisning

Jag är kursansvarig för följande kurser: 

Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete (ges både på Specialpedagogprogrammet och Speciallärarprogrammet)

Kvalificerade samtal (Specialpedagogprogrammet)

Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang (Speciallärarprogrammet)

Därutöver handleder jag Självständigt arbete för blivande specialpedagoger och speciallärare samt är kurslärare på Det specialpedagogiska samhällsuppdraget (Speciallärarprogrammet).

Jag undervisar även på masternivå vid Institutionen för pedagogik och didaktik.

Forskning

Projekttitel: Gymnasieelevers upplevelser av avdiagnosticering och byte av skolform. Om f.d. IF-elevers livsvärldar och att befinna sig i normalitetens gränsland. 

Tillsammans med fil.dr. Ulrika Norburg.

Finansiär: Stiftelsen Sävstaholm.

 

Projekttitel: Regnbågsbarns delaktighet i grundskolan: en livsvärldsteoretisk ansats.

Tillsammans med docent Enni Paul och docent Liz Adams Lyngbäck.

Finansiär: Stiftelsen Torstan Amundsons fond, Kungliga Vetenskapsakademien, KVA.

Forskningsprojekt

profilePageLayout