Jon OhlssonProfessor
Om mig
Jon Ohlsson is Professor in Education. He is currently involved in teaching in various courses, and he supervises PhD students and students at master programs. His research interests include studies of adults' individual and collective learning processes at work, with a main focus on team learning and organization pedagogics. Another area of interest is school development and teachers' learning and collaboration in teams. Jon Ohlsson has a particular interest in interactive research methods. He is author and co-author of numerous books and articles.
New publications
Granberg, O & Ohlsson, J (2018). Den lärande organisationen 2.0, (red.). Lund: Studentlitteratur.
Granberg, O & Ohlsson, J (2017). Kollektivt lärande. (red.). Lund: Studentlitteratur.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Den lärande organisationen 2.0
2018. Otto Granberg, Jon Ohlsson.
Bok (red)Lärande och kompetensutveckling är alltjämt viktiga utmaningar för organisationer. Men tyvärr ser vi en negativ utveckling i dagens arbetsliv, med styr- och ledningssystem som tär på mänskliga resurser, där kompetens förslösas eller helt enkelt används på fel sätt. Den lärande organisationen 2.0 syftar till att lyfta fram möjliga alternativ till denna utveckling.
Exempel på teman som tas upp i boken är agila processer, expertsamhället, digitalt arbete, kreativitet, självorganisering, öppenhet för innovation, verksamhetsnära ledning och aktivitetsbaserade kontor. Det rör sig om vitt skilda fenomen som dock binds samman genom ett fokus på lärande och organisering för lärande.
Den lärande organisationen 2.0 är avsedd för universitets- och högskoleutbildningar med inriktning mot arbetsliv och lärande samt personal- och organisationsutveckling. Den vänder sig också till chefer på olika nivåer och i olika verksamheter. Boken kan även med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.
-
Kollektivt lärande i arbetslivet
2016. Otto Granberg, Jon Ohlsson.
Bok (red)
Visa alla publikationer av Jon Ohlsson vid Stockholms universitet