Stockholms universitet

Joseph SiegelProfessor

Om mig

Jag undervisar på engelska avdelningen med särskild tonvikt på lärarutbildningen, där mina klasser huvudsakligen fokuserar på lingvistik, språkundervisningspedagogik, språkfärdigheter och språkutvecklingsteori. Jag har också undervisat i kurser om pragmatik, klassrumsinteraktion, forskningsmetodik och aktionsforskning för språkklassrummet.

Jag är för närvarande huvudutredare för projektet ReMoDEL, som fokuserar på studenters hörförståelse i universitetsklasser och finansieras av Vetenskapsrådet. Detta projekt ligger i linje med mitt breda forskningsintresse, som är förhållandet mellan talad produktion, hörförståelse och lärande. I utbildningssammanhang betyder detta vanligtvis hur en lärare kommunicerar kunskap till elever och hur eleverna förstår den inputen.

Jag har också lett flera forskningsprojekt om språkundervisningspedagogik, inklusive hur anteckningar utformas och lärs ut i L2-klassrummet och hur L2-elever utvecklar talade pragmatiska kunskaper och förmågor. Jag har publicerat mycket i ledande tidskrifter inom språkutbildning och andraspråksinlärning, inklusive ELT Journal, The Journal of English for Academic Purposes och Language Teaching.

Jag samredigerade en samling med titeln "International Perspectives on Teaching the Four Skills in ELT" med professor Anne Burns, University of New South Wales, Australien och min bok Developing notetaking skills in a second language: Insights from classroom research släpptes i 2021. Min senaste bok är Teaching English in Secondary School: A handbook of essentials (Studentlitteratur, 2022).

Jag dokterade mig i tillämpad lingvistik på Aston University, Storbritannien. Min doktorsavhandling fokuserade på undervisning i lyssningsstrategier i andraspråksundervisning (L2).

Forskningsprojekt