Stockholms universitet

Forskningsprojekt Utbildning på engelska vid svenska universitet: Stödja undervisning, förbättra lärande

Mängden undervisning och lärande vid universitet som sker i andraspråk (L2) engelska fortsätter att öka snabbt. Denna situation leder till klassrum där studenter och lärare har olika nivåer av engelska kunskaper.

L2 lyssnande och talförmåga påverkar kvaliteten på utbildning och lärande som sker. Som sådan står studenter och lärare i utbildning gavs på engelska inför ett antal utmaningar. 

Detta ettåriga sabbatsår kommer att möjliggöra djupgående undersökningar av befintliga data som genererats från L2 engelska föreläsningar och relaterade mätningar av studenternas lärande. Data inkluderar föreläsningsinspelningar, transkriptioner, lärarintervjuer, studentundersökningar och studentrapporter som samlats in efter föreläsningar. Viktigt är att datamängden ger insikter i förhållandet mellan lärarens talade L2 engelska och studenternas receptiva lyssnarförmåga och lärande. All data samlades in från 2019-2020 och har genererat initiala resultat; flera möjliga forskningsvägar har dock ännu inte undersökts i denna unika datamängd, inklusive föreläsningsstrategier som antagits av L2 engelska-användare, effekter av olika aspekter av lärares talade output (t.ex. accent, talhastighet) och påverkan som studentens förstaspråk (L1) kan ha på L2 engelska föreläsningsförståelse i svenskt universitetssammanhang. Detta projekt kommer att möjliggöra utforskning av dessa ämnen och kommer att generera en serie publikationer i vetenskapliga tidskrifter på hög nivå.

Projektbeskrivning (RJ)

Data kommer att tillgängliggöras på universitets datalager (Figshare).

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Joseph Siegel

Professor

Engelska institutionen
Joseph Siegel