Stockholms universitet

Larissa MickwitzUniversitetslektor

Om mig

Lärarprofessionen och lärares professionsutveckling är det centrala för både min forskningsinriktning och arbetet som lektor på Stockholms universitet. Jag undervisar främst på lärarprogrammet inom kurser om läroplansteori, bedömning och utbildningshistoria. Men jag ansvarar också för ett tema inom ledarskapsområdet i rektorsutbildningen. Inom detta tema är områden som profession, skolutveckling och det professionsutvecklande arbetet i fokus.

Inom olika samverkans- och forskningsprojekt har modersmålslärare och studiehandledare kommit att bli ett viktigt område för forskning och utvecklingsarbete. Parallellt ingår jag i forskarsammanhang där migration och utbildning studeras ur olika perspektiv. När det gäller lärarprofessionen har jag också under senare tid också arbetet med förstelärares professionella handlingsvillkor.

Lärares bedömningsarbete är ytterligare ett område som sedan en lång tid blivit en alltmer fokuserad del av lärarprofessionen. Inom ramen för både forskning och samverkansprojekt med  Stockholms och Täby kommun har bedömning varit centralt. Inte minst kopplat till frågor om motivation, hälsa och välbefinnande.

 

Pågående projekt

Samverkansarbete med Täby kommun om ökad bedömarkomptetens för ett hållbart lärande.

Forskning inom fokusområdet utbildning och migration på Stockholms univeristet.

 

Tidigare projekt
 

Att bli ” svensk lärare” - En studie av Snabbspåret för nyanlända med lärarutbildning (2017-2018)

Projektet var finansierat av IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. I projektet undersöker jag tillsammans med Anki Bengtsson, Stockholms universitet, snabbspåret för nyanlända lärare vid Stockholms universitet. Projektet avsåg bidra till kunskap om nyanländas möjlighet att etablera sig inom sin profession i Sverige samt ge underlag för utvärdering och utveckling av programmet.

 

Hållbart lärande (2017-2020)

Projektet var finansierat av Stockholms stad, FoU-enheten, och bedrivs tillsammans med Christian Lundahl (projektledare), Örebro universitet och Pia Skott, Stockholms universitet.

 I ett system med betoning på hög måluppfyllelse intresserade vi oss för hur ett hållbart lärande kan etableras inom ramen för ett högt förväntningstryck på elever, lärare och skolledare. Studiens utgick ifrån att en generell betoning på vikten av hög måluppfyllelse i skolan bör problematiseras. Samtidigt som många skolor kämpar med att öka måluppfyllelsen för de svagaste elevgrupperna finns det skolor som år efter år når väldigt goda skolresultat.

 

Publikationer

Lundahl, Mickwitz & Skott (2022) Skolutveckling för ett hållbart lärande. Teoretiska och praktiska perspektiv. Studentlitteratur

Mickwitz (2021). Lärarprofessionalism när bedömning är betyg. I (red.) Hirsh och Lundahl, Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Natur och kultur

Mickwitz & Skott (2021). Hållbart lärande genom hälsofrämjande bedömningspraktiker. I (red.) Hirsh och Lundahl, Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Natur och kultur

Bengtsson, A. & Mickwitz, L. (2021) The complexity of professional integration: An investigation of newly arrived teachers’ initial process of establishing themselves as teachers in Sweden, European Educational Research Journal. Online first. Available at https://doi.org/10.1177/14749041211009421

Frantik, P., Terhart, H., Kransteiner, K., Krieg, S., Bakkar, A., Dam, Heidekker, H., Proyer, Obermayr, T., Käck, A., Mickwitz, L., Bengtsson, A., Linné, T., Malm, S. & Bodström, H., (2021). IO5 - Evaluation Report of the Participatory Approach in R/EQUAL and the Partner Programmes. https://blog.hf.uni-koeln.de/immigrated-and-refugee-teachers-requal/files/2021/04/IO5_REQUAL-Evaluation-Report.pdf

Hellstén, M., Mickwitz, L. & Scharfenberg, J. (2020). Teacher Education in Sweden: Revisiting the Swedish Model i Karanam Pushpanadham (red). Teacher Education in the Global Era. Perspectives and Practices. Springer

Bengtsson, A. & Mickwitz, L. (2019). Att bli ”svensk lärare” - En undersökning av Snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare. IFAU: Rapport 2019:31

Hultén, M., Klapp, A., Lundahl, C. & Mickwitz, L. (2015). Betyg på betygen – vad säger forskningen om betygens effekter? Skola och samhälle

Lundahl, C., Hultén, M. Klapp, A. & Mickwitz, L. (2015). Betygens geografi. Forskning om betyg och summativa bedömningar i Sverige och internationellt. Vetenskapsrådet, rapport för Skolforskningsinstitutet

Mickwitz, L. (2018). Föräldradeltagande i skolan i Insulander, Eva & Selander, Staffan (red.) Att bli lärare, Stockholm: Liber.

Mickwitz, L. (2015). Den professionella lärarens existensvillkor. Utbildning och Demokrati 24:2

Mickwitz, L. (2015). En reformerad lärare: Konstruktionen av en professionell och betygssättande lärare i skolpolitik och skolpraktik. Stockholms universitet

Mickwitz, L. (2011). Rätt betyg för vem? Betygsättning som institutionaliserad praktik. Stockholms universitet

Mickwitz, L. (2010). Problemet betyg – skolpolicy i ett nyinstitutionellt perspektiv i Tvära möten – om utbildning och kritiskt lärande (red. Strandbrink, Lindqvist & Forsberg), Södertörn Studies in Education No 1. Stockholm: Södertörns högskola

 

Peer-reviewed konferensbidrag

Bengtsson, A. & Mickwitz, L. (2019). Recently Immigrated Teachers’ Entering into a New School System: Challenges and Possibilities. Paperpresentation. American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting 2019, Toronto, Kanada.

Bengtsson, A. & Mickwitz, L. (2018). Challenges and tensions in the (re-)professionalization process of recently immigrated teachers. Paper presentation, ECER (European Conference on Educational Research): Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research? Bolzano, Italien

Mickwitz, L. (2013). The Construction of an (Un)Professional Teacher. Paper presentation, NERA (Nordic Educational Research Association). Reykjavik, Island

Käck, A. & Mickwitz, L. (2021). A Process of Professional Transition: Immigrant Teachers in the Bridging Programme in Sweden. Paperpresentation på Paths of Transition in Education – Requalification of (Recently) Immigrated and Refugee Teachers in Europe and Beyond

Mickwitz, L. (2010). The Grading System in a New Institutional Perspective. Education Policy versus Practice. Presentation av paper, NERA (Nordic Educational Research Association). Malmö, Sweden

 

 

 

 

 

 

Forskningsprojekt