Stockholms universitet

Linus SalöProfessor

Om mig

Professor, forskningsledare och ställföreträdande föreståndare vid Centrum för tvåspråkighetsforskning. Jag verkar i flera olika fält, däribland två- och flerspråkighetens sociolingvistik, språkpolitik och språkideologi samt vetenskapsstudier (historiska, sociologiska och språkliga perspektiv). Vad gäller det senare är jag särskilt intresserad av humanioras betydelse och samhällsroll, liksom frågor som rör samverkan och forskningens genomslag, kvalitet och politik mer allmänt. Se vidare Forskning och Publikationer nedan – många texter kan läsas på min Researchgate.

Jag har följande pågående engagemang:

Kortfattat CV

Jag har min grundutbildning från Umeå universitet (språkkonsult, 2009) och doktorsexamen från Stockholms universitet (2016), där jag blev docent 2020 och professor 2023. Mellan 2017 och 2022 arbetade jag som postdoktor och forskare vid Kungliga Tekniska högskolan, Avdelningen för vetenskap, teknik och miljö. Tidigare har jag även arbetat vid Språkrådet samt vid Södertörns högskola. 

Under de senaste åren har jag innehaft en lång rad uppdrag och deltagit i flera forsknings-, expert- och utvärderingsrelaterade sammanhang. Ett axplock:

Undervisning

Jag undervisar och handleder på alla nivåer: grund- och avancerad nivå samt på forskarutbildningen. Min undervisning kretsar ofta kring flerspråkighetens sociolingvistik, tvåspråkighetsforskningens idéhistoria, språkpolitik och -ideologi samt tvåspråkig utbildning. Många kurser handlar om metod och angreppssätt för att beforska sådant. Undervisade kurser under senaste decenniet är (senast först):

  • Bilingualism from a Disciplinary and History of Ideas Perspective (forskarnivå)
  • Bilingualism in Society (masternivå)
  • Critical Sociolinguistic Approaches to Bi- and Multilingualism Studies (masternivå)
  • Advanced Studies in Sociolinguistic Approaches to Bi- and Multilingualism (masternivå)
  • Det flerspråkiga samhället i historiskt perspektiv (avancerad nivå)
  • Rethinking methodology in Language and Literature Educational Research (forskarnivå)
  • Tvåspråkighet i undervisningsperspektiv (masternivå)
  • Critical Sociolinguistic Approaches to Bi- and Multilingualism Studies (masternivå)
  • Sociolingvistisk forskning om flerspråkighet (lärarprog)
  • Advanced Studies in Sociolinguistic Approaches to Bi- and Multilingualism (masternivå)
  • Tvåspråkighet i ett ämnes- och idéhistoriskt perspektiv (forskarnivå)
  • Ethical Research Design for a Postdigital and Globalized Era (forskarnivå)
  • Självständigt arbete i svenska som andraspråk (lärarprog.)
  • Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet (lärarprog.)
  • Samhälle, kultur och industri i Sverige ur ett historiskt perspektiv
  • Textanalys och multimodalitet
  • Språkbruk i arbetslivet
  • Sociolingvistiska och sociopolitiska perspektiv på flerspråkighet
  • Tvåspråkighet i samhällsperspektiv
  • Muntlig och skriftlig kommunikation för hälso- och sjukvårdskommunikation
  •  Utbildningsvetenskap A, Organisation och ledning i offentlig verksamhet.

Forskning

Min forskning har en fot i språkvetenskap och en annan vetenskapsstudier i vid mening. Till mina intressen hör språk i samhället och språkpolitik, så som detta studeras inom sociolingvistik, lingvistisk antropologi och språksociologi. I mitt fall rör detta frågor om två-och flerspråkighet i historiskt perspektiv, med särskilt fokus på språkliga minoriteters utbildning och minoritetsspråkspolitik, likväl som mer nutida perspektiv på flerspråkighet och språkideologi i olika sammanhang. Ett annat forskningsfokus är vetenskapens sociolingvistik i internationaliseringens tidevarv, vilket inkluderar användningen av (olika) språk i publicering, undervisning och på arbetsplatsen. Inom vetenskapsstudier intresserar jag mig också för samverkansformer, kunskapsgenomslag, utvärderingspraktiker och humanioras kunskapspolitik. Jag har varit redaktör för fyra antologier och ett specialnummer; är författare av en forskningsmonografi och runt 60 andra vetenskapliga publikationer (se nedan).

Publikationer (alla typer)

2025/In press: peer review-granskat och övrigt vetenskapligt

  • [103] Müller, K., Sörlin, S. & Salö, L. In Press. The peer review transition: Editorial responses to the formalization of quality cultures in humanities journals. Minerva.
  • [102] Holmes, L. & Salö, L. In press. Echoes of linguistic internationalism: Voice, access, and (ir)responsibility in the internationalising Swedish humanities. Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2025.2562097
  • [101] Karlander, D. & Salö, L. In press. Historicizing semilingualism: On the theoretical origins of a linguistic pathology. Makoni, S., Severo, C. & Abdelhay, A. (Eds.) Insecurities in Language Policy and Planning: Decolonial Theories and Practices. Multilingual Matters.
  • [100] Salö, L., Benner, M., Hammar, I., Hammarfelt, B. & Schubert. Cultures of humanities publishing: Introducing the PACE-index to understand diversity and conformity in scholarly communication. PREPRINT (Version 1) available at Research Square https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-7507698/v1
  • [99] Salö, L. 2025. For metascience: A postscript. In Soler, J. & Kaufhold, K. (Eds.) Language and the Knowledge Economy. Multilingual Scholarly Publishing in Europe, 210–228. New York: Routledge. 

2025: idé och debatt, utåtriktade texter 

2024: peer review-granskat och övrigt vetenskapligt

2024: idé och debatt, utåtriktade texter 

2023: peer review-granskat och övrigt vetenskapligt

2023: idé och debatt, utåtriktade texter 

2022: peer review-granskat och övrigt vetenskapligt 

2022: idé och debatt, utåtriktade texter 

2021: peer review-granskat och övrigt vetenskapligt

2021: idé och debatt, utåtriktade texter 

2020: peer review-granskat och övrigt vetenskapligt

2020: idé och debatt, utåtriktade texter 

2019–2010

 

Forskningsprojekt

Professor i tvåspråkighet | sociolingvistik | språkpolitik | flerspråkighet

profilePageLayout