Om mig
Jag är universitetslektor och docent vid Centrum för tvåspråkighetsforskning och verkar i flera olika fält, däribland sociolingvistik, två- och flerspråkighetsforskning, universitets- och vetenskapsstudier och utbildnings- och kultursociologi. Uppdrag vid SU: Humanistiska fakultetens representant i tankesmedjan Humtank, Forskningskoordinator vid Institutionen för svenska och flerspråkighet och handledare för Luke Holmes avhandlingsprojekt, Centrum för tvåspråkighetsforskning.
Vidare är jag forskare vid KTH, Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, samt affilierad med SEC, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Uppsala universitet.
Min projekts- och nätverksaktivitet ser ut som följer:
- Making Universities Matter. Finansiär: Vinnova, 2015–2023. Projektansvarig: Mats Benner, Lunds universitet
- Language, Globalization, and the Nation. Finansiär: The Joint Committee for Nordic Research Councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS exploratory workshop series, 2021–2022). Projektansvarig: Janus Mortensen, University of Copenhagen. Svenskt huvudsökande lärosäte: Göteborgs universitet (T. Milani).
- The Politics and Ideologies of Multilingual Writing. Finansiär: The Joint Committee for Nordic research councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS exploratory workshop series, 2021–2022). Projektansvarig: Taina Saarinen, University of Jyväskylä)
Undervisning
2021 undervisar jag på Tvåspråkighet i undervisningsperspektiv (AN).
Föregående år (2020) hade jag kurserna Tvåspråkighet i ett ämnes- och idéhistoriskt perspektiv (forskarutb.), Sociolingvististiska perspektiv på flerspråkighet (lärarutb.), Tvåspråkighet – masterkurs: Qualitative approaches to bi/multilingualism research (masterprog.), Självständigt arbete i svenska som andraspråk (lärarutb.), The Dynamics of Multilingualism: Dislocations (forskarutb.), Sociolingvistisk forskning om flerspråkighet (lärarutb.)
Forskning
Publikationer under utgivning:
- Salö, L. (red.) Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L., Sörlin, S. & Benner, M. Inledning: Med framtiden i backspegeln. I: Salö, L. (red.) Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L. De nyvunna synsättens inympning: Modersmålsundervisningens tillblivelse i Invandrarutredningen 1968–1974. I: Salö, L. (red.) Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L. & Karlander, D. The travels of semilingualism: Itineraries of ire, impact, and infamy. In Williams, Q., Deumert, A. & Milani, T. (Eds.) Multilingualism and Linguistic Citizenship: Education, Narrative and Episteme. Clevedon: Multilingual Matters. Pre-print här.
- Salö, L., Hyltenstam, K. Karlander, D. & Stroud, C. Två- och flerspråkighet: Ett samtal om forskningsinriktningens uppkomst och konsolidering i Sverige. Språk och stil.
Publikationer och skriverier:
- 2021: Benner, M., Bjare, U., Hylmö, A., Mattsson, P., Perez Vico, E., Salö, L. Sörlin, S., Wise, E. & Wormbs, N. 2021. Fel av utredningen att främst fokusera på kommersialisering. Universitetsläraren 8 februari.
- 2020: Salö, L. The spatial logic of linguistic practice: Bourdieusian inroads into language and internationalization in academe. Language in Society, aop: doi:10.1017=S0047404520000743
- 2020: Fejes, A., Nylander, E. & Salö, L. English as language of teaching and research. In David, M.E & Amey, M.J. (Eds.) SAGE Encyclopedia of Higher Education, 448-451. London: SAGE.
- 2020: Ganuza, N., Karlander, D. & Salö, L. A weave of symbolic violence: Dominance and complicity in sociolinguistic research on multilingualism. Multilingua 39(4): 451-473
- 2020: Salö, L. Invandrarutredningen och 1970-talets språkideologiska omvälvningar: Till frågan om modersmålsundervisningens kunskapssociologi. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 62. Uppsala universitet.
- 2020: Salö, L. Holmes, L. & Hanell, L. National languages matter in academic career trajectories. Working Papers in Urban Language and Literacies 270. King’s College London.
- 2020: Salö, L. Kan svenskan användas som vetenskapsspråk? Språkpolitikbloggen, Språkrådet/Institutet för språk och folkminnen.
- 2020: Salö, L. Min bok! Om att flärpa sin läsning. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. April 27.
- 2020: Salö, L. Böcker vi låtsas ha läst. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. March 30.
- 2020: Salö, L. Fjuttig engelska eller mossig svenska? Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. March 9.
- 2020: Salö, L. Rusta studenter med användbart språk. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. Feb 11.
- 2020: Salö, L. Leve ordet avnämare! Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. Jan. 20.
- 2019: Salö, L. A linguist among historians. In Sörlin, S. ed. Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 60–61.
- 2019: Salö, L. Forskningspolitikens kroppsbyggare. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet, December 2.
- 2019: Salö, L. Making universities matter. In Sörlin, S. ed. Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 55–56.
- 2019: Salö, L. Publications 2017–2018: Diversity, reach, and impact. In Sörlin, S. ed. Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 36–42.
- 2019: Salö, L. The knowledge-production of research centres. In Abrahamsson, N. (Ed). Centre for Research on Bilingualism: Biennal report 2017–2018. Stockholm University. 12–13.
- 2019: Salö, L. Forskningspolitikens kroppsbyggare. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet, December 2.
- 2019: Salö, L. Universiteten borde betyda mer. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet, November 5.
- 2019: Salö, L. & Bertilsson, F. The creep and leap of knowledge: On “source criticism” and “semilingualism” as impactful ideas of the human sciences. Transformative Humanities, 9 december .
- 2018: Salö, L. Thinking about language with Bourdieu. Pointers for social theory in the language sciences. Sociolinguistic Studies 12(3/4): 523-543.
- 2018: Salö, L. & Karlander, D. Semilingualism: The life and afterlife of a sociolinguistic idea. Urban Language & Literacies 247: 1-14.
- 2018: Salö, L. Seeing the point from which you see what you see: Epistemic reflexivity and language research. Multilingual Margins 5(1): 24-39.
- 2018: Salö, L., Ganuza, N., Hedman, C & Karrebæk, M. Mother tongue instruction in Sweden and Denmark Language policy, cross-field effects, and linguistic exchange rates. Language Policy 17 (4):591-610.
- 2018: Salö, L. Universities, their responsibilities, and the matter of language. On supplementary-language summaries in internationalizing academia. Language & Education 32(6): 548-562.
- 2017: Salö, L. Regimenting academic discourse: Additional-language summaries as an equivocal remedy for Anglophone science. Working Papers in Urban Language and Literacies 231.
- 2017: Airey, J., Lauridsen, K., Räsänen, A. Salö, L & Schwach, V. The Expansion of English-medium Instruction in the Nordic Countries. Can Top-down University Language Policies Encourage Bottom-up Disciplinary Literacy Goals? Higher Education 73(4), 561-576.
- 2017: Hanell, L. & Salö, L. Nine months of entextualizations: Discourse and knowledge in an online discussion forum thread for expecting parents. In: Kerfoot, C. & Hyltenstam, K. (eds.) Entangled Discourses: South-North Orders of Visibility. London/New York: Routledge. 154–170.
- 2017: Salö, L. The Sociolinguistics of Academic Publishing. Language and the Practices of Homo Academicus. New York: Palgrave Macmillan.
- 2017: Salö, L. Är engelska vår tids latin? Om publiceringsspråk och nygamla stridigheter. Folkbildning & Forskning Årsbok 2017, 27–41.
- 2017: Salö, L. Vad händer med den akademiska svenskan? Ciennce June 29
- 2017: Salö, L. Sociolinguistics and epistemic reflexivity. Working Papers in Urban Language and Literacies 206:1–20.
- 2016: Salö, L. Languages and linguistic exchanges in Swedish academia. Practices, processes, and globalizing markets. Dissertations in Bilingualism 26. ISBN 978-91-7649-326-7. Centre for Research on Bilingualism, Stockholm University.
- 2016: Salö. L. The sociolinguistics of academic publishing: A relational approach to language choice. In: Salö, L. Languages and linguistic exchanges in Swedish academia. Practices, processes, and globalizing markets. DISS, Centre for Research on Bilingualism, Stockholm University.
- 2016: Salö, L. Går det att prata om vetenskap på svenska? Forskning & Framsteg 4.
- 2015: Hanell, L. & Salö, L. ‘That’s weird, my ob-gyn said the exact opposite!’: Discourse and knowledge in an online discussion forum thread for expecting parents. Tilburg Papers in Culture Studies 125, 1–21.
- 2015: Salö, L. The linguistic sense of placement: Habitus and the entextualization of translingual practices in Swedish academia. Journal of Sociolinguistics 19(4), 511–534.
- 2014: Gregersen, F., Josephson, O., Godenhjelm, S., Londen, M., Östman, J.O., Kristinsson, A.P. Bernharðsson, H., Røyneland, U., Kristoffersen, G., Kristiansen, M., Thøgersen, J., Saarinen, T. Hultgren, A.K. & Salö, L. Hvor parallelt. Om parallellspråkighet på Nordens universitet. ISBN 978-92-893-2787-9. Copenhagen: The Nordic Council of Ministers.
- 2014: Salö, L. Language ideology and shifting representations of linguistic threats: A Bourdieusian re-reading of the conceptual history of domain loss in Sweden’s field of language planning. In: A.-K. Hultgren, F. Gregersen & J. Thøgersen (eds.), English in Nordic Universities: Ideologies and Practices. Amsterdam: John Benjamins. 83–110.
- 2014: Salö, L. & Hanell, L. Performance of unprecedented genres. Interdiscursivity in the writing practices of a Swedish researcher. Language & Communication 37, 12–28.
- 2014: Salö, L. & Josephson, O. Parallellspråkighet vid svenska universitet och högskolor. In: F. Gregersen et al., Hvor parallelt. Om parallellspråkighet på Nordens universitet. (TemaNord 2014:535.) Copenhagen, Denmark: The Nordic Council of Ministers. 261–322.
- 2014: Thøgersen, J., Josephson, O., Londen, M. & Salö, L. Engelsk som undervisningssprog på nordiske universiteter – hvordan gør man? In: Gregersen, F. et al., Hvor parallelt. Om parallellspråkighet på Nordens universitet. TemaNord 2014:535. Copenhagen, Denmark: The Nordic Council of Ministers. 55–115.
- 2013: Salö, L. Crossing discourses. Language Ideologies and shifting representations in Sweden’s field of language planning. Tilburg Papers in Culture Studies 61, 1–21.
- 2012: Salö, L. Domänförlust som språkideologisk representation. Språkvårdens diskurser om engelska i Sverige. Nordand 7(2), 21–59.
- 2010: Salö, L. Engelska eller svenska? En kartläggning av språksituationen inom högre utbildning och forskning. Rapporter från Språkrådet 1. Stockholm: Språkrådet.
Filer
-
One-page CV (106 Kb)