Linus SalöUniversitetslektor, Docent
Om mig
[Profile page in English here]
Jag är docent vid Centrum för tvåspråkighetsforskning och verkar i flera olika fält, däribland två- och flerspråkighet, sociolingvistik, språksociologi, lingvistisk antropologi och vetenskapsstudier (historiska, sociologiska och sociolingvistiska perspektiv). Till mina huvudsakliga intressen hör språkpolitik, språkideologi, humanioras kunskapspolitik, språkliga förhållanden i forskning och högre utbildning, modersmålsundervisning och begreppet halvspråkighet (se vidare Forskning och Publikationer nedan – många texter kan läsas på min Researchgate).
Jag har följande pågående uppdrag vid SU:
- Humanistiska fakultetens representant i tankesmedjan Humtank
- Forsknings- och samverkanskoordinator vid Institutionen för svenska och flerspråkighet
- Styrelseledamot i forskarskolan Culturally Empowering Education through Language and Literature (CuEEd-LL), finansierad av Vetenskapsrådet (2021–2026). Ingående lärosäten: Jönköping University, Göteborgs, Stockholms och Malmö universitet.
- Handledare för Luke Holmes avhandlingsprojekt och huvudhandledare för Scarlett Mannish avhandlingsprojekt, båda vid Centrum för tvåspråkighetsforskning
Sedan 2017 arbetar jag inom projektet Universitetet som samhällsbyggare (Vinnova 2015–2023) med ledningsansvar för följande subprojekt:
- ”Social och språklig praxis i ett sammanhang av ökande mångfald”
- ”Samverkan och samhällspåverkan inom humaniora och samhällsvetenskap”
- ”Kvalitet och förnyelse: mot ett nytt kvalitetsbegrepp?”
Därtill ingår jag i två NOS-HS-nätverk: "Language, Globalization, and the Nation" (Mortensen, Milani et al.) och "The Politics and Ideologies of Multilingual Writing" (Kuteeva, Larsen, Saarinen). Läs mer om dessa här. Vidare är jag forskare vid KTH, Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, där jag är handledare för Klara Müllers avhandlingsprojekt om humanioras kvalitetskulturer (2021–), samt affilierad med SEC, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Uppsala universitet.
Undervisning
Jag undervisar och handleder på alla nivåer: grund- och avancerad nivå samt på forskarutbildningen.
Min undervisning kretsar ofta kring flerspråkighetens sociolingvistik, tvåspråkighetsforskningens idéhistoria, språkpolitik och -ideologi samt tvåspråkig utbildning. Exempel på undervisade kurser under senaste decenniet är: Tvåspråkighet i undervisningsperspektiv, Sociolingvistisk forskning om flerspråkighet, Tvåspråkighet i ett ämnes- och idéhistoriskt perspektiv, Självständigt arbete i svenska som andraspråk, Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet, Samhälle, kultur och industri i Sverige ur ett historiskt perspektiv, Textanalys och multimodalitet, Språkbruk i arbetslivet, Sociolingvistiska och sociopolitiska perspektiv på flerspråkighet, Tvåspråkighet i samhällsperspektiv, Muntlig och skriftlig kommunikation för hälso- och sjukvårdskommunikation, Utbildningsvetenskap A, Organisation och ledning i offentlig verksamhet.
Forskning
Till mina forskningsintressen hör språk i samhället och språkpolitik, så som detta studeras inom sociolingvistik, lingvistisk antropologi och språksociologi. I mitt fall rör detta frågor om två-och flerspråkighet i historiskt perspektiv, med särskilt fokus på språkliga minoriteters utbildning och minoritetsspråkspolitik, likväl som mer nutida perspektiv på flerspråkighet och språkideologi i olika sammanhang. Ett annat forskningsfokus är vetenskapens sociolingvistik i internationaliseringens tidevarv, vilket inkluderar användningen av (olika) språk i publicering, undervisning och på arbetsplatsen. Inom universitetsstudier intresserar jag mig också för samverkansformer, kunskapsgenomslag, utvärderingspraktiker och humanioras kunskapspolitik.
På senaste tiden har jag varit redaktör för en forskningsantologi på Dialogos (2021) samt för ett specialnummer i International Journal of the Sociology of Language (2022).
Vetenskapliga publikationer (alla typer)
In press
- Salö, L. & Karlander, D. In press. The travels of semilingualism: Itineraries of ire, impact, and infamy. In Williams, Q., Deumert, A. & Milani, T. (Eds.) Struggles for Multilingualism and Linguistic Citizenship. Clevedon: Multilingual Matters.
2022
- Salö, L., Karlander, D. Leppänen, S. & Westinen, E. (Eds.) 2022. Spaces of upset in the Nordic region: Sociolinguistics beyond consensus and stability in Denmark, Finland, and Sweden. Special topics issue in International Journal of the Sociology of Language 275: 1–159.
- Salö, L., Karlander, D., Leppänen, S., Westinen, E. & Møller, J.S. 2022. Introduction: Spaces of upset in the Nordic region. International Journal of the Sociology of Language 275:1–19.
- Salö, L. 2022. Broadcasting the skeptron: The upset of sociolinguistic closure in Swedish public service television. International Journal of the Sociology of Language 275: 43–64.
- Salö, L. 2022. The spatial logic of linguistic practice: Bourdieusian inroads into language and internationalization in academe. Language in Society 51(1):119–141.
- Salö, L., Holmes, L. & Hanell, L. 2022. Language assets, scientific prestige, and academic power: The efficacy of national linguistic capital in internationalizing career trajectories. In: Apelgren, B.M., Eriksson, A.M. & Strömberg Jämsvi, S. (Eds.), Language Matters in Higher Education Contexts – Policy and Practice, 112–129. Leiden: Brill.
2021
- Salö, L. (red.) 2021. Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L., Sörlin, S. & Benner, M. 2021. Humanvetenskapernas kunskapspolitik: en inledning. I: Salö, L. (red.) Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L. 2021. De nyvunna synsättens inympning: Modersmålsundervisningens tillblivelse i Invandrarutredningen 1968–1974. I: Salö, L. (red.) Humanvetenskapernas verkningar: Kunskap, samverkan, genomslag. Stockholm: Dialogos.
- Salö, L. & Karlander, D. 2021. Semilingualism: The life and afterlife of a sociolinguistic idea. In Yamamoto, M. (Ed.) Contemporary Studies in Bilingualism and Multilingualism vol. II, 287–304. Thousand Oaks: SAGE.
- Salö, L., Hyltenstam, K. Karlander, D. & Stroud, C. 2021. Två- och flerspråkighet: Ett samtal om forskningsinriktningens uppkomst och konsolidering i Sverige. Språk och stil 1:13–43
2020
- Fejes, A., Nylander, E. & Salö, L. 2020. English as language of teaching and research. In David, M.E & Amey, M.J. (Eds.) SAGE Encyclopedia of Higher Education, 448-451. London: SAGE.
- Ganuza, N., Karlander, D. & Salö, L. 2020. A weave of symbolic violence: Dominance and complicity in sociolinguistic research on multilingualism. Multilingua 39(4): 451-473
- Salö, L. 2020. Invandrarutredningen och 1970-talets språkideologiska omvälvningar: Till frågan om modersmålsundervisningens kunskapssociologi. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 62. Uppsala universitet.
- Salö, L. Holmes, L. & Hanell, L. 2020. National languages matter in academic career trajectories. Working Papers in Urban Language and Literacies 270. King’s College London.
2019–2010
- Salö, L. 2019. Thinking about language with Bourdieu. Pointers for social theory in the language sciences. Sociolinguistic Studies 12(3/4): 523-543.
- Salö, L. & Karlander, D. 2018. Semilingualism: The life and afterlife of a sociolinguistic idea. Urban Language & Literacies 247: 1-14.
- Salö, L. 2018. Seeing the point from which you see what you see: Epistemic reflexivity and language research. Multilingual Margins 5(1): 24-39.
- Salö, L., Ganuza, N., Hedman, C & Karrebæk, M. 2018. Mother tongue instruction in Sweden and Denmark Language policy, cross-field effects, and linguistic exchange rates. Language Policy 17 (4):591-610.
- Salö, L. 2018. Universities, their responsibilities, and the matter of language. On supplementary-language summaries in internationalizing academia. Language & Education 32(6): 548-562.
- Salö, L. 2017. Regimenting academic discourse: Additional-language summaries as an equivocal remedy for Anglophone science. Working Papers in Urban Language and Literacies 231.
- Airey, J., Lauridsen, K., Räsänen, A. Salö, L & Schwach, V. 2017. The Expansion of English-medium Instruction in the Nordic Countries. Can Top-down University Language Policies Encourage Bottom-up Disciplinary Literacy Goals? Higher Education 73(4), 561-576.
- Hanell, L. & Salö, L. 2017. Nine months of entextualizations: Discourse and knowledge in an online discussion forum thread for expecting parents. In: Kerfoot, C. & Hyltenstam, K. (eds.) Entangled Discourses: South-North Orders of Visibility. London/New York: Routledge. 154–170.
- Salö, L. 2017. The Sociolinguistics of Academic Publishing. Language and the Practices of Homo Academicus. New York: Palgrave Macmillan.
- Salö, L. 2017. Sociolinguistics and epistemic reflexivity. Working Papers in Urban Language and Literacies 206:1–20.
- Salö, L. 2016. Languages and linguistic exchanges in Swedish academia. Practices, processes, and globalizing markets. Dissertations in Bilingualism 26. ISBN 978-91-7649-326-7. Centre for Research on Bilingualism, Stockholm University.
- Salö. L. 2016. The sociolinguistics of academic publishing: A relational approach to language choice. In: Salö, L. Languages and linguistic exchanges in Swedish academia. Practices, processes, and globalizing markets. DISS, Centre for Research on Bilingualism, Stockholm University.
- Hanell, L. & Salö, L. 2015. ‘That’s weird, my ob-gyn said the exact opposite!’: Discourse and knowledge in an online discussion forum thread for expecting parents. Tilburg Papers in Culture Studies 125, 1–21.
- Salö, L. 2015. The linguistic sense of placement: Habitus and the entextualization of translingual practices in Swedish academia. Journal of Sociolinguistics 19(4), 511–534.
- Gregersen, F., Josephson, O., Godenhjelm, S., Londen, M., Östman, J.O., Kristinsson, A.P. Bernharðsson, H., Røyneland, U., Kristoffersen, G., Kristiansen, M., Thøgersen, J., Saarinen, T. Hultgren, A.K. & Salö, L. 2014. Hvor parallelt. Om parallellspråkighet på Nordens universitet. ISBN 978-92-893-2787-9. Copenhagen: The Nordic Council of Ministers.
- Salö, L. 2014. Language ideology and shifting representations of linguistic threats: A Bourdieusian re-reading of the conceptual history of domain loss in Sweden’s field of language planning. In: A.-K. Hultgren, F. Gregersen & J. Thøgersen (eds.), English in Nordic Universities: Ideologies and Practices. Amsterdam: John Benjamins. 83–110.
- Salö, L. & Hanell, L. 2014. Performance of unprecedented genres. Interdiscursivity in the writing practices of a Swedish researcher. Language & Communication 37, 12–28.
- Salö, L. & Josephson, O. 2014. Parallellspråkighet vid svenska universitet och högskolor. In: F. Gregersen et al., Hvor parallelt. Om parallellspråkighet på Nordens universitet. (TemaNord 2014:535.) Copenhagen, Denmark: The Nordic Council of Ministers. 261–322.
- Thøgersen, J., Josephson, O., Londen, M. & Salö, L. 2014. Engelsk som undervisningssprog på nordiske universiteter – hvordan gør man? In: Gregersen, F. et al., Hvor parallelt. Om parallellspråkighet på Nordens universitet. TemaNord 2014:535. Copenhagen, Denmark: The Nordic Council of Ministers. 55–115.
- Salö, L. 2013. Crossing discourses. Language Ideologies and shifting representations in Sweden’s field of language planning. Tilburg Papers in Culture Studies 61, 1–21.
- Salö, L. 2012. Domänförlust som språkideologisk representation. Språkvårdens diskurser om engelska i Sverige. Nordand 7(2), 21–59.
- Salö, L. 2010. Engelska eller svenska? En kartläggning av språksituationen inom högre utbildning och forskning. Rapporter från Språkrådet 1. Stockholm: Språkrådet.
Varia (2009–)
- Salö, L., Benner, M., Bjare, B., Hylmö, A., Larsen, K. & Perez Vico, E. 2021. A philosophy of yes: Eulogies of a one-man think tank. In Wormbs, N., Kaijser, A., Höhler, S., Benner, M. :& Armiero, M. (Eds.), In His Own Environment, 80–87. Stockholm: KTH Royal Institute of Technology.
- Salö, L. 2021. Why mattering matters: Some thoughts on the Centre’s pathways to impact. In Abrahamsson, N. (Ed.) Centre for Research on Bilingualism: Biennial Report 2019–2020, 8–10. Stockholm: Stockholm University.
- Müller, K., Salö, L. & Sörlin, S. 2021. Trends in publishing. In: Jonsson, S. & Sörlin, S. (Eds.) Integrative Humanities: Biennial Report 2019–2020, 28–35. Stockholm: Division of History of Science, Technology and Environment, KTH.
- Salö, L. & Dodou, K. 2021. Språkpolitik bortom svenska och engelska. Lingua 2:10–13.
- Salö, L. 2021. Humanioras muntergökar och olyckskorpar. Humtank perspektiv, March 19.
- Benner, M., Bjare, U., Hylmö, A., Mattsson, P., Perez Vico, E., Salö, L. Sörlin, S., Wise, E. & Wormbs, N. 2021. Fel av utredningen att främst fokusera på kommersialisering. Universitetsläraren 8 februari
- Salö, L. 2020. Kan svenskan användas som vetenskapsspråk? Språkpolitikbloggen, Språkrådet/Institutet för språk och folkminnen.
- Salö, L. 2020. Min bok! Om att flärpa sin läsning. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. April 27.
- Salö, L. 2020. Böcker vi låtsas ha läst. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. March 30.
- Salö, L. 2020. Fjuttig engelska eller mossig svenska? Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. March 9.
- Salö, L. 2020. Rusta studenter med användbart språk. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. Feb 11.
- Salö, L. 2020. Leve ordet avnämare! Curie – en tidning från Vetenskapsrådet. Jan. 20.
- Salö, L. 2019. A linguist among historians. In Sörlin, S. ed. Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 60–61.
- Salö, L. 2019. Forskningspolitikens kroppsbyggare. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet, December 2.
- Salö, L. 2019. Making universities matter. In Sörlin, S. ed. Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 55–56.
- Salö, L. 2019. Publications 2017–2018: Diversity, reach, and impact. In Sörlin, S. ed. Defining Humanities. Report 2017–2018. Division of History of Science, Technology and Environment, KTH, 36–42.
- Salö, L. 2019. The knowledge-production of research centres. In Abrahamsson, N. (Ed). Centre for Research on Bilingualism: Biennal report 2017–2018. Stockholm University. 12–13.
- Salö, L. 2019. Forskningspolitikens kroppsbyggare. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet, December 2.
- Salö, L. 2019. Universiteten borde betyda mer. Curie – en tidning från Vetenskapsrådet, November 5.
- Salö, L. & Bertilsson, F. 2019. The creep and leap of knowledge: On “source criticism” and “semilingualism” as impactful ideas of the human sciences. Transformative Humanities, 9 december.
- Salö, L. 2018. For language or for knowledge – varför sammanfatta forskning på svenska? Transformative Humanities, March 28.
- Salö, L. 2017. Är engelska vår tids latin? Om publiceringsspråk och nygamla stridigheter. Folkbildning & Forskning Årsbok 2017, 27–41.
- Salö, L. 2017. Vad händer med den akademiska svenskan? Ciennce June 29.
- Salö, L. 2016. Går det att prata om vetenskap på svenska? Forskning & Framsteg 4.
- Salö, L. 2016. Hur mår egentligen vetenskapssvenskan? Ciennce, July 12.
- Salö, L. 2009. Vad heter ”glottophagy” på svenska? Klarspråk (4), 3.
- Hanell, L. & Salö, L. 2009. Säg jo och andas in – samtidigt! Språktidningen 3, 15–19.