Håkan SalwénUniversitetslektor
Om mig
Forskningsområden
Miljöetik, forskningsetik, pedagogikens filosofi
Publikationer, i urval
- Salwén, H. (2003). Hume's law: an essay on moral reasoning(Doctoral dissertation, Almqvist & Wiksell International).
- Salwén, H. (2010). New Light on Hume's Law, Acta Philosophica Fennica, 88, 205-223.
- Salwén, H. (2010) The Rationality of Moral Discourse, Reforming Definitions and Hume’s Law, Acta Philosophica Fennica, 88, 225-242.
- Salwén, H. (2010). The Significance of Hume’s Law i Pigden, C. (red.) Hume, Is and Ought, London: Palgrave Macmillan.
- Salwén, H. (2011). Är och bör i Callergård, R. (red.) Förnuft, känsla och moral: Perspektiv på David Hume, Stockholm: Thales.
- Salwén, H. (2011). The Autonomy of Aesthetic Verdicts. Grazer Philosophische Studien, 83(1), 223-240.
- Salwén, H. (2013). Miljöetik: En introduktion, Stockholm: Thales.
- Salwén, H. (2014). The Land Ethic and the Significance of the Fascist Objection, Ethics, Policy and Environment, 1 (2), 192-207.
- Salwén, H. (2014). Dålig moral eller dålig vetenskap eller varken det ena eller det andra?, Historisk Tidskrift, 134(2), 237-247.
- Salwén, H. (2015). The Swedish Research Council’s Definition of ’Scientific Misconduct’: A Critique, Science and Engineering Ethics, 21 (1), 115-126.
- Salwén, H. (2017). Forskningsetik för humaniora, Stockholm: Thales.
- Salwén, H. (2021). Threshold Concepts, Obstacles or Scientific Dead Ends?, Teaching in Higher Education, 26(1), 2021, 36-49.
- Salwén, H. (2021). Research Ethical Norms, Guidance and the Internet, Science and Engineering Ethics, volume 27, Article number: 67.
- Salwén, H. (2022) Tröskelbegrepp skymmer sikten. Högre utbildning, 12(3), 38–46. https://doi.org/10.23865/hu.v12.3952
- Salwén, H. (2024). Tolkningsorättvisa föranleder inga didaktiska revolutioner. Pedagogisk forskning i Sverige.
- Salwén, H., Holm, C., Achermann, G., Asaduzzaman, M., Blom, F., Dwojak-Matras, A., ... & Priess-Buchheit, J. (2025). Teaching research integrity: a manual of good practices: an outline. International Journal for Educational Integrity, 21(1), 13.