Vera YllnerDoktorand
Om mig
Jag är jurist och doktorand vid Institutionen för socialt arbete.
Jag är knuten till Barnrättscentrum - ett forskningscentrum vid Juridiska institutionen med fokus på barns rättigheter och rättsliga frågor som rör barn.
Undervisning
Jag undervisar huvudsakligen i offentlig rätt och familjerätt med fokus på barnrätt och tvångsvård. Undervisningen genomförs både på juristprogrammet och på socionomutbildningen på Stockholms universitet.
Tidigare har jag också undervisat i juridik på Stockholms universitets lärar- och förskollärarutbildningar samt om barns rättigheter i skolan på det nationella Rektorsprogrammet.
Forskning
Mitt avhandlingsprojekt ligger i gränslandet mellan juridik och socialt arbete och rör barns nära relationer under placering inom den sociala barnavården.
Jag är en del av forskargruppen i projektet Barnets färd genom den sociala barnavården och forskningen finansieras till stor del av FORTE.
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Rättsliga ramar för socialtjänstens arbete med umgänge för barn i samhällsvård: praktiska svårigheter och eviga frågor i den svenska sociala barnavården
2024. Vera Yllner. Nordisk socialrättslig tidskrift (39), 29-60
ArtikelThe article investigates the legal framework of social services’ work with parental contact as well as contact with other significant persons for children, within the child protection system. The intention is to discuss how issues in the legal regulation may affect the social services’ practical application of the law. This discussion includes fundamental and eternal questions in child protection such as children’s participation, voluntariness and coercion, as well as perspectives on family and children’s close relationships. It is concluded that the social services’ have a responsibility for children’s relationships in a broad sense, including relations to family members as well as other close relationships. This responsibility also encompasses careful and difficult balancing between individuals’ right to private and family life and the child’s right to protection. The social services practical possibilities to assume this responsibility vary between different situations. In some cases, higher expectations are placed on the social services than what is reasonable based on the legal tools the authority has at its disposal. In other cases, the social services have extensive powers to decide coercively over individuals without sufficient legal safeguards.
-
Hur ska rekvisitet socialt nedbrytande beteende tolkas och tillämpas?: En kommentar till HFD 2024 ref. 5 och diskussion om LVU:s syfte och framtid,
2024. Pernilla Leviner, Vera Yllner.
Övrigt -
Det skolsociala arbetets juridiska ramar
2024. Vera Yllner, Ellionor Triay Strömvall. Skolsocialt arbete, 37-56
KapitelSkolans huvuduppdrag är elevernas lärande och utbildning men den ska också främja elevernas personliga utveckling samt deras kompetens som samhällsmedborgare. Skolkuratorn har en viktig roll såväl i elevernas kunskapsutveckling som i deras personliga utveckling. För att kunna bidra i båda delarna av uppdraget är det viktigt att känna till de mest centrala delarna i skollagen och vissa andra författningar. Syftet med detta kapitel är därför att ge en övergripande bild av hur skolan och elevhälsan är reglerad, samt att göra nedslag i några rättsliga frågor som är särskilt relevanta för skolkuratorns arbete.
-
Borde barn få rösta?: Om legitimiteten i vårt nuvarande system och argument för sänkt rösträtt
2018. Vera Yllner, Pernilla Leviner.
Övrigt -
Inkorporering av barnkonventionen – varken problemet eller lösningen
2018. Vera Yllner, Pernilla Leviner.
Övrigt
Visa alla publikationer av Vera Yllner vid Stockholms universitet