Lennart Levi 1930–2024

Den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi, har avlidit.

Lennart var en pionjär inom området kring stress och hälsa och grundade på 1950-talet Laboratoriet för klinisk stressforskning vid Karolinska institutet. 1980 inrättades myndigheten Statens Institut för Psykosocial Miljömedicin (IPM) som Lennart förestod mellan 1980 och 1995. År 2007 avvecklades IPM som myndighet och verksamheten överfördes till Stockholms universitet under det nya namnet Stressforskningsinstitutet.

Lennart Levi. Foto från Sveriges Riksdag.

Lennart insåg tidigt behovet av tvärvetenskap för att förstå hur psykosocialt orsakad stress uppstår och påverkar hälsa och vardagsliv. Han insåg vikten av att förebygga långvarig stress samtidigt som han betonade nyttan av den kortvariga stressreaktionen. Hans forskning fokuserade på hur individer och grupper påverkas av sociala miljöer som medför skadliga stressreaktioner med åtföljande hälsorisker. Lennarts modell för hur långvarig stress ökar risken för ohälsa är fortfarande högaktuell och utgör grunden för Stressforskningsinstitutets forskning.

Folkbildare och samhällsengagerad debattör

Lennart undersökte redan på 1960-talet sambandet mellan arbetsrelaterad stress och ohälsa, ett centralt forskningstema både vid IPM och Stressforskningsinstitutet. Han engagerade sig också i området psykisk folkhälsa där stress är en viktig komponent. Lennart föreläste mer än 4 000 gånger under sitt yrkesverksamma liv, och informerade gärna om hur man kan förebygga skadlig stress i samhället för att förbättra folkhälsan. Hans roll som folkbildare och samhällsengagerad debattör och sedermera politiker inspirerade Stressforskningsinstitutet som prioriterat kunskapsspridning om stress, ofta i samverkan med arbetsmarknadens parter och ett flertal myndigheter.

Att prata stressforskning med Lennart var inspirerande och han var fylld av fascinerande berättelser. Ett exempel är hur han började sin forskningsverksamhet genom att helt frankt montera en skylt med orden ”Laboratoriet för klinisk stressforskning” på sin dörr till arbetsrummet (som egentligen var ett badrum) vid Karolinska sjukhuset. Detta var startskottet till det som så småningom utvecklades till IPM. Lennart var mycket vältalig och vi rekommenderar varmt Stressforskningspodden avsnitt nummer 11, som innehåller en oklippt intervju med Lennart, där han 90 år gammal briljerar med sin berättarkonst. Vi saknar Lennart, som forskare, vän och ledare inom stressområdet.

Göran Kecklund, Mats Lekander, Christian Portin, Hugo Westerlund och Torbjörn Åkerstedt