Rektorsprogrammets forskningskonferens 2023

Konferens

Datum: onsdag 3 maj 2023

Tid: 09.00 – 17.00

Plats: Clarion Hotel Sign, Stockholm

Årets tema: Kontexters betydelse för skolledarskap – ofrånkomliga, underskattade och vitala faktorer för skolans ledare.

Rektorsprogrammets forskningskonferens anordnas varje år och är ett forum där de som forskar om skolors styrning, organisering och ledarskap möter dem som utövar detta. I år välkomnar vi skolans olika ledare och huvudmän med det högaktuella konferenstemat: Kontexters betydelse för skolledarskap – ofrånkomliga, underskattade och vitala faktorer.

Skolkamrater på skolgård
FOTO: KATJA KIRCHER, MOSTPHOTOS

Konferensen genomförs 3 maj på Clarion Hotel Sign i Stockholm och är kostnadsfri för skolledare och huvudmän. Forskare och andra kunniga intressenter presenterar aktuell forskning och beprövad erfarenhet om skolledarskap och skolutveckling. Konferensdeltagarna ges chans att diskutera forskarnas bidrag och ställa frågor tillbaka. Sista dag för anmälan är 28 mars 2023. Anmäl dig så snart som möjligt då efterfrågan är stor!

Anmälan till Rektorsprogrammets forskningskonferens 2023

Årets konferenstema: Kontexters betydelse för skolledarskap – ofrånkomliga, underskattade och vitala

Skolmyndigheter, forskare och yrkesutövare tenderar att behandla skolledarskap som ett homogent fenomen. De belyser ofta riksgiltiga uppdrag, styrkedjor och det generella kunnande som yrkesskickliga skolledare behöver utveckla för att förverkliga uppdraget. Detta generella och homogena fokus riskerar dock att åsidosätta kontexters betydelse för skolledarskap och skolledares yrkesskicklighet.

Denna risk har uppmärksammats i forskning om skolledarskap. Att förstå, ta hänsyn till men också att kunna påverka och nyttja lokal kontext, kultur och omgivning har i allt högre grad lyfts fram som avgörande faktorer för skolledarskap på såväl huvudmanna- som skolnivå. Rektorsprogrammets forskningskonferens 2023 behandlar därför kontexters betydelse som en ofrånkomlig, underskattad och vital aspekt skolledarskap.

Årets konferens samlar svenska och internationellt etablerade forskare. I vanlig ordning möts vi som forskar om och ni som utövar skolors styrning, organisering och ledarskap under dialogiska former. Under årets konferens belyser vi hur skolledare beror och formas av de kontexter de verkar i, men också hur de kan bygga upp och forma lokala kontexter, skolkulturer och omgivning. Vi riktar också fokus mot hur yrkesskickliga skolledare kan nyttja kontextfaktorer som omistliga resurser i ledarskapet till skillnad från att ensidigt se dem som hinder.

 

Program Clarion Hotel Sign, Stockholm, 3 maj 09.00-17.00

Rektorsprogrammets forskningskonferens 2023 (240 Kb)

09.00-09.10 Välkommen till Rektorsprogrammets forskningskonferens 2023
Pia Skott, utbildningschef för Rektorsutbildningen vid Stockholms universitet, hälsar välkommen.
09.10-09.30 Kontexters betydelse för skolledarskap – vad är egentligen problemet?
Niclas Rönnström, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet,
inleder med dagens konferenstema och vi lär känna våra kollegor kring runda bordet.
09.30-10.30 Skolans komplexa kontext: en grogrund för korstryckande krav på rektorernas yrkesutövande?
Gunnar Berg, professor emeritus i pedagogik, Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
10.30-10.45 Paus
10.45-11.45 Using evidence for educational improvement: In what context and for whom?
Professor Qing Gu, föreståndare för UCL Centre for Educational Leadership, London, England.
11.45-12.45 Lunch
12.45-13.45 When two become one: Introducing context-sensitive leadership.
Professor Stefan Brauckmann-Sajkiewicz, Institut für Unterrichts- und Schulenentwicklung, Klagenfurt, Österrike
och professor och universitetsrektor Petros Pashiardis, Open University of Cyprus, Nicosia, Cypern.
13.45-14.00 Paus
14.00-15.00 Den generella normen kontra kontextens särskildheter:
En kritisk reflektion kring jakten på one-size-fits-all-lösningar i forskning och skolpraktik.

Åsa Hirsh, docent i pedagogik, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
15.00-15.30 Paus
15.30-16.30 Den lokala kontextens betydelse för skolutveckling – ett svenskt exempel.
Jan Löwstedt, professor i företagsekonomi, Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet.
16.30-17.00 

Avslutning

För frågor om konferensen kontakta Rektorsutbildningens kansli vid Stockholms universitet: rektorsprogrammet@edu.su.se.