Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Grundkurs i handelsrätt: Medie- och marknadsjuridik

Kursen Medie- och marknadsjuridik syftar till att skapa förståelse för det medie- och marknadsrättsliga systemet samt dess olika och ibland motstridiga intressen. Hur ska reklam utformas för att inte vara olaglig? På vilket sätt kan ett varumärke skyddas? Vad innebär egentligen upphovsrätt? Vilka krav ställer GDPR på hantering av personuppgifter?

White Copyright Sign And Sound Block Over Wooden Desk
Foto: Andrey Popov / Mostphotos


Medie- och marknadsjuridik utgör en fristående kurs vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. 


De rättsområden som primärt berörs i kursen är marknadsföringslagstiftningen och den immaterialrättsliga lagstiftningen. Marknadsföringslagstiftningen reglerar hur reklam och annan marknadsföring måste utformas för att inte vara olaglig. De immaterialrättsliga frågor som behandlas i kursen har sin fokus på upphovsrätt, design och varumärken. Särskilt vikt läggs vid hur dessa immaterialrätter används i praktiken som skydd och konkurrensmedel. I förhållande till ensamrätterna behandlas också vissa aspekter av regleringen av företagshemligheter.

Vidare berörs frågor rörande den svenska offentliga rättens förhållande till det medie- och marknadsrättsliga systemet, i synnerhet yttrandefrihetsgrundlagen, tryckfrihetsförordningen, skyddet för den personliga integriteten och offentlighetsprincipen.  
 

  • Kursupplägg


    Följ länken nedan för att läsa mer om kursens upplägg.

    Kursplan - Grundkurs i Handelsrätt: Medie- och marknadsjuridik

     

    Undervisning


    Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. All undervisning är obligatorisk.
     

    Examination


    Examination sker genom obligatorisk och aktiv närvaro vid seminarierna (inklusive slutseminariet), en skriftlig arbetsuppgift och en skriftlig hemtentamen.
     

    Examinator


    Christine Storr
    Per Jonas Nordell
     

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

     

    Obligatorisk litteratur

    • Maunsbach & Wennersten, Grundläggande immaterialrätt, Gleerups, 4 uppl., 2018
    • Nordell, Marknadsrätten - en introduktion, Norstedts Juridik, 7 uppl., 2017

     

  • Mer information


    Lärplattform

    Under kursens gång tar registrerade studenter del av ytterligare kursinformation via lärplattformen Athena.

    https://athena.su.se


    Tidigare kurshemsida

    För dig som läst denna kurs under en tidigare termin och då använt dig av FastReg, så kan du nå den gamla kurshemsidan via länken nedan. Observera att sidan endast är tillgänglig under en övergångsperiod.

    Kurshemsida i FastReg


    Utbildning vid Juridicum

    För allmän studieinformation, besök Juridiska institutionens hemsida:

    Juridiska institutionen: Utbildning

     

  • Kontakt


    Kurskontakt: 
    hamema@juridicum.su.se  

    Kursadministratör: 
    Sara Freeman

    Kursföreståndare: 
    Christine Storr
    Per Jonas Nordell