Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Kandidatprogram i pedagogik, projektarbete och kommunikation med inriktning hälsa

Kandidatprogrammet i pedagogik, projektarbete och kommunikation, inriktning hälsa, passar dig som vill arbeta projektbaserat och i olika former av kommunikation om hälsa och ohälsa.

Studenter som diskuterar med varandra på ett seminarium. En student håller i en bok.
Foto: Kristian Pohl / Stockholms universitet

Programmet ger kunskap och kompetens som förbereder dig för att arbeta strategiskt, pedagogiskt och praktiskt med folkhälsofrågor.

Förutom kurser med pedagogiska perspektiv på hälsa som kommunikation, lärande och hälsoidentitet, ges folkhälsovetenskapliga kurser om folksjukdomar, hälsoojämlikhet, folkhälsopolitik, ungdomars psykiska hälsa, hälsa och migration, beroende samt om arbetsliv och åldrande.

Programmet innehåller också mer praktiskt orienterade kurser om projektarbeten och hälsokommunikation.

Utbildningen ger en bred kompentens 
Tanken med programmet är att du ska få en bred och samtidigt riktad kompetens genom kunskaper om pedagogik, projektarbete och hälsokommunikation samt om folkhälsovetenskapliga frågor som folksjukdomar och ojämlikhet i hälsa. Förutom dessa kunskaper som ger en god grund i samhällsvetenskapliga frågor om hälsa, tränas förmågan i att självständigt planera, genomföra och utvärdera hälsopedagogiska projekt och utveckla kunskap om ledarskap och grupprocesser. 

Färdigheter utvecklas också inom olika former av kommunikation som kampanjer riktade till olika målgrupper och i professionella samtal. Färdigheter tränas också i rapportskrivning och utvärderingar.

  • Programöversikt

    Under första terminen ges en introduktion till huvudområdet pedagogik med fokus på hälsa, kommunikation och lärande samt en första introduktion i vetenskaplig metod.

    De två efterföljande terminerna studeras olika aspekter av folkhälsa, som grundläggande folkhälsovetenskapliga teorier och begrepp, folksjukdomar, hälsoojämlikhet, folkhälsopolitik, ungdomars psykiska hälsa, migration och hälsa, beroendeframkallande beteenden och substanser samt arbetsliv och åldrande.

    Termin 4 består av studier i huvudområdet pedagogik med fokus på hälsokommunikation, ledarskap, etik och projektarbete inom det pedagogiska hälsoområdet.

    Termin 5 innehåller hälsokommunikation i form av teorier om och tillämpning av professionella samtal och studier av olika typer av hälsokommunikation och dess effekter. I terminen ingår också en kurs i kvantitativ metod och en kurs om hälsovetenskaplig teori och praktik där studenterna introduceras till aktuella verksamheter inom hälsoområdet.

    Programmet avslutas med fördjupning i huvudområdet pedagogik i form av metodkurser om att söka och sammanställa aktuell forskning, vetenskaplig teori och metod och slutligen examensarbete i pedagogik med inriktning hälsa.

    År 1

    Termin 1. Kurser i huvudområdet pedagogik med inriktning mot hälsa

    Termin 2. Kurser i folkhälsovetenskap

    År 2

    Termin 3. Kurser i folkhälsovetenskap

    • Sociala faktorer och ungdomars psykiska hälsa, 7,5 hp
    • Migration och hälsa, 7,5 hp
    • Ett folkhälsoperspektiv på beroendeframkallande substanser och beteenden, 7,5 hp (PH08G0)
    • Arbetsliv, åldrande och hälsa, 7,5 hp (PH09G0)

    Termin 4. Kurser i huvudområdet pedagogik med inriktning mot hälsa

    • Hälsokommunikation I, 7,5 hp 
    • Ledarskap och projektledning, 7,5 hp (PE06GN)
    • Etiska utmaningar i hälsopedagogiskt projektarbete, 7,5 hp 
    • Hälsopedagogiskt projektarbete, 7,5 hp (PE13GN)

    År 3

    Termin 5. Kurser i folkhälsovetenskap respektive pedagogik med inriktning mot hälsa

    • Hälsokommunikation II, 15 hp (huvudområdet pedagogik)
    • Kvantitativa metoder inom folkhälsovetenskap, 7,5 hp (huvudområdet folkhälsovetenskap) (PH10G1)
    • Hälsovetenskaplig teori och praktik, 7,5 hp (huvudområdet pedagogik)

    Termin 6. Kurser i pedagogik med inriktning mot hälsa

    • Pedagogikens forskningsfält, 5 hp (PE10GN)
    • Kvaletativ metod och vetenskaplig analys, 10 hp (PE16GN)
    • Examensarbete i pedagogik med inriktning mot hälsa, 15 hp (PE12GN)
  • Mer information

    Examen

    Programmet leder fram till filosofie kandidatexamen. Huvudområdet är pedagogik. Inriktning hälsa.

  • Möt oss

    Möt våra studenter

    "Mitt personliga engagemang möter utbildningen perfekt"

    Intervju med Madeleine Lundgren. Hon läste på en tidigare variant av utbildningen, som nu startar med ett delvis annat upplägg. Nu är det ett större fokus på projektarbete och kommunikation.

    Madeleine Lundgren. Foto: Jens Olof Lasthein
    Madeleine Lundgren. Foto: Jens Olof Lasthein

    Det har varit ett sorts uppvaknande och utbildningen är så himla viktig! Hälsofrämjande är en resurs i vardagen, det är därför det är så viktigt att jobba förebyggande.

    I FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030, finns bland annat målet att alla människor har rätt till välbefinnande och ett hälsosamt liv. Vi har träffat Madeleine Lundgren som studerar kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet.

    Madeleine är 30 år och har nyligen påbörjat tredje året av utbildningen. Tidigare jobbade hon med rekrytering, men kom fram till att hon ville åt ett annat håll. Madeleine fastnade för pedagogik och folkhälsovetenskap eftersom hon brinner för hälsofrågor, både på individ- och samhällsnivå, och hon säger att utbildningen fångar upp hennes intresseområden med flera olika perspektiv.

    – Jag tror att vi behöver bli mer medvetna om att hälsa inte är ett sidospår, människor måste må bra och trivas i omgivningen för att kunna bidra till samhället. Hälsa kan inte komma i andra hand vid sidan av ett viktigare område, utan måste integreras med skola, arbetsliv och miljö. Madeleine säger att hållbarhetsfrågorna som vävs in i utbildningen har blivit allt mer tydliga, särskilt hållbarhetsmålen som rör hälsa och utbildning.

    – Det har varit ett sorts uppvaknande och utbildningen är så himla viktig! Hälsofrämjande är en resurs i vardagen, det är därför det är så viktigt att jobba förebyggande. Idag präglas samhället av att hälsa är lika med frisk och ohälsa är lika med sjuk, vilket är en väldigt förenklad bild som motbevisas under utbildningen.

    Min plan är att läsa en master efter den här kandidatexamen. Efter det vill jag jobba med preventionsfrågor på samhällsnivå.

    I framtiden tror Madeleine att vi behöver se hälsa ur flera olika perspektiv. Hållbarhet handlar mycket om att arbeta mer hälsofrämjande, snarare än att enbart ”släcka bränder” genom att behandla sjukdomar. Då blir det långsiktigt bra, både för enskilda individer och för samhället.

    Vilket jobb ser du framför dig?

    – Min plan är att läsa en master efter den här kandidatexamen. Efter det vill jag jobba med preventionsfrågor på samhällsnivå för att försöka påverka. Jag är volontär hos Suicide Zero och där väntar en praktikplats. Mitt personliga engagemang möter utbildningen perfekt.

  • Arbetsmarknad och karriär

    Programmet leder till en kandidatexamen i huvudämnet pedagogik, med breddning inom folkhälsovetenskap. Utbildningen förbereder för arbete i hälsokommunikation, hälsorelaterade projekt, utredningsverksamhet och utvärderingsuppdrag om hälsopedagogiska- och folkhälsofrågor.

    Tjänster kan finnas i såväl offentlig sektor (kommuner, regioner, statliga myndigheter) som privat sektor och intresseorganisationer.

    Du kan arbeta förebyggande, med samordning och planering av folkhälsopedagogiska insatser och projekt och i verksamheter som inriktar sig på vissa specifika hälsofrågor. Genom kandidatprogrammet får du också en grund för fortsatta studier på avancerad nivå.

  • Kontakt

    Studievägledare 

    Eva Ahlzén, Institutionen för pedagogik och didaktik
    E-post: eva.ahlzen@edu.su.se
    Tel: 08-16 31 45

    Utbildningsadministratör

    Thérèse Nicander, Institutionen för pedagogik och didaktik
    E-post: therese.nicander@edu.su.se

    Programansvarig

    Petra Roll Bennet, Institutionen för pedagogik och didaktik
    E-post: petra@edu.su.se