Ny flexibel masterexamen i specialpedagogik

Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet har ersatt sitt masterprogram med en masterexamen som består av fristående kurser som läses på halvfart.

Masterexamen i Specialpedagogik omfattar 120 hp. Vi har inte något masterprogram, istället utgörs vår masterexamen av ett antal fristående kurser.

Studenter
Foto: Nilkas Björling

Kurserna ges på distans i halvfart och läsordningen kan du i stor utsträckning välja själv. Alla kurser ges dock inte alla terminer och för att vara behörig de avslutande kurserna Vetenskaplig metod inom specialpedagogik och Självständigt arbete behöver du ha läst övriga kurser som ingår i examen.

Obligatoriska kurser

Valbara och valfria kurser

Utöver de obligatoriska kurserna ingår valbara kurser om 15 hp, samt en valbar kurs i vetenskaplig metod om 7.5 hp. Vilka kurser som går att välja bland fastställs av studierektor inför varje läsår. Därtill ingår helt valfria kurser om 15 hp.

Masterexamen för speciallärare och specialpedagoger

Du som har en speciallärar- eller specialpedagogexamen om 90 hp på avancerad nivå har möjlighet att tillgodoräkna dig stora delar av din tidigare utbildning i en masterexamen i specialpedagogik. De kurser du läser för att få en masterexamen är följande:

Läs mer om Masterexamen i specialpedagogik genom fristående kurser

För mer information, kontakta:
fristaendekurs@specped.su.se

Se filmen om studenten Klara Runnérus som har läst masterkurs i specialpedagogik.