Forskning som bedrivs inom det här temat omfattar både grund- och interventionsforskning. Den är främst riktad mot barn och unga med autismdiagnos och/eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Avsikten är att främja delaktighet, lärande, goda relationer och individens välbefinnande. Forskningen, och de utvecklingsarbeten som sker, har sin teoretiska grund i tillämpad beteendeanalys med målet att överföra forskningsbaserad kunskap till praktiska verksamheter som förskolan och skolan. Inom ramen för detta ingår insatser fokuserade på lärmiljön och klassrumsövergripande universella aspekter.
Vikten av kompetensutveckling, coachning av personalen och hur detta inverkar på genomförandet av olika insatser undersöks. Forskningen handlar också om policy och vikten av samordning av insatser mellan myndigheter. Temat omfattar även föräldrarna och anhörigas perspektiv, liksom interkulturella aspekter. Metodansatser innefattar ”single case research design” som multipelbaslinje, liksom kvalitativa och kvantitativa metoder.
Forskning
2020 – 2021 Using telehealth technologies, applied behavior analysis, and coaching from a distance. Projektet kommer att genomförs i samarbete med Smita Awasthi PhD, vid Behavior Momentum i Indien (BMI) inom ramen för Dag Strömbergs masteruppsats.
Forskningsprojekt
Finansiär: Vetenskapsrådet
Tid: 2016-2020 Translating research to practice; Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder (ASD) using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS).
Deltagande forskare: Lise Pettersson Roll, professor, projektansvarig, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, Sven Bölte, professor, Karolinska Institutet, Center of Neurodevelopmental Disorders- KIND, Ulrika Långh, KIND, Lars Högberg Klintwall, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, Hampus Bejnö, postdoc, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Finansiär: Vetenskapsrådet
Tid: 2021–2024 Att stödja inkluderande lärandemiljöer för barn med autism och andra socio-kommunikativa utmaningar: förskoleklassen och lågstadiet
Forskning har visat att en lärmiljö av hög kvalité är förutsättning för att alla elever ska kunna trivas och utvecklas både på kort och lång sikt. Tyvärr visar forskningen också att många lärmiljöer idag är bristfälliga för elever med autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det saknas strukturerade och systematiska strategier inom landet för att arbeta med, och utveckla kvalitén av, skolans lärmiljö så att den överensstämmer med alla elevers behov och förutsättningar. Föreliggande projekts målsättning ät att undersöka möjligheter och verktyg för att förbättra lärmiljön för elever med autism och liknande sociala och kommunikativa utmaningar i årskurserna 0, 1, 2, eller 3. Förväntningarna är att studien kommer att ge viktig information som kan förankras och spridas i skolsystemet och bidra till ett systematiskt kvalitetsarbete kring förbättring av lärmiljön för yngre elever med autism och SKU.
Deltagande forskare: Lise Pettersson Roll, professor, projektansvarig, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, Sven Bölte, professor, Karolinska Institutet, Center of Neurodevelopmental Disorders, Hampus Bejnö, postdoc, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, Klara Wenneborg doktorand, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet