Forskning
Inom STLS bedrivs många olika forskningsprojekt. Här kan du läsa om vad det innebär och hur du gör för att delta.
Att forska som lärare inom ramen för STLS innebär att stå på två ben, ett ben i den egna praktiken och ett ben i forskningen som undersöker och analyserar praktiken. Du har alltså både ett inifrån- och ett utifrånperspektiv på verksamheten.
Så gör du för att delta i STLS
Om du är intresserad av att delta i STLS verksamhet kan du göra en anmälan till något av våra ramprojekt, eller föreslå ett eget FoU-projekt tillsammans med kollegor. Detta kan du göra en gång om året varje vårtermin, för start under höstterminen samma år. Som deltagare i STLS ingår du i ett ämnesdidaktiskt nätverk.
Om du är verksam hos en skolhuvudman som inte deltar i STLS idag, är du välkommen att kontakta STLS vetenskapliga ledning för information om vad det innebär att delta. Vi kommer gärna och berättar.
Några av åtagandena är:
- Att delta i STLS ledning, bland annat genom STLS styrgrupp.
- Att bidra till verksamheten med minst en koordinator i något av STLS ämnesdidaktiska nätverk. Det motsvarar ungefär 10 procent av en lärartjänst som har eller deltar i forskarutbildning.
- Att avsätta resurser för lärare i den egna verksamheten så att de kan delta i ram- eller FoU-projekt.
- Att fungera som värd för Lärarnas forskningskonferens enligt ett roterande schema.
Aktuella utlysningar
Har du och dina kollegor en undervisningsrelaterad utmaning som ni vill utforska i er praktik? Har ni erfarenheter av något som eleverna har speciellt svårt att lära sig i ett specifikt ämne? Då kan ni anmäla er till något av STLS kommande eller pågående ramprojekt. Ni kan också föreslå ett helt eget FoU-projekt som ni kan söka medel för.
Anmälan för att delta i projekt
Ämnesdidaktiska ramprojekt
Ämnesdidaktiska ramprojekt har deltagare från olika skolor. Inriktningen har i förväg bestämts av det ämnesdidaktiska nätverket. Utlysning görs årligen med sista dag för ansökan den 15 mars.
För mer information och anmälan se Pedagog Stockholm
Anmäl intresse för deltagande i ramprojekt
Ämnesdidaktiska Forsknings- och utvecklingsprojekt
FoU-projekt, planeras och genomförs av en grupp lärare på en eller flera skolor. Lärare som är intresserade av att starta ett sådant projekt skickar in en egen projektskiss som sedan bedöms av STLS. Utlysning görs årligen med sista dag för ansökan den 15 april.
För mer information och anmälan se Pedagog Stockholm
Anmäl eget förslag på FoU-projekt
ULF forskningsprojekt
Utlysning av forskningsmedel för undervisningsutvecklande forskning inom ULF försöksverksamhet. Sista dag för ansökan 2024 var den 15 februari 2024.
Anmälan till informationsmöte
Varje år anordnar STLS informationsmöten om inriktningen för nästa läsårs projekt. Alla intresserade är välkomna att delta.
Självständiga arbeten
Undervisningsutvecklande projekt
Projekten inom STLS utgår från utmaningar som lärare möter i sin undervisning från förskola till vuxenutbildning. Projekten ska bidra till en skola på vetenskaplig grund och utveckla undervisningen eller förutsättningarna för undervisningen.
Exempel på projekt
- Ämnesdidaktiska Forsknings- och utvecklingsprojekt, FoU-projekt, som planeras och genomförs av en grupp lärare på en eller flera skolor. Lärare som är intresserade av att starta ett sådant projekt gör en projektskiss som sedan bedöms av STLS.
- Ämnesdidaktiska ramprojekt med deltagare från olika skolor. Inriktningen bestäms och formuleras av det ämnesdidaktiska nätverket. Lärare som är intresserade av att ingå i projektet gör en enkel anmälan.
- ULF-forskningsprojekt som fokuserar på undervisningsutmaningar som är angelägna för lärare i skola och förskola. Dessa projekt planeras och genomförs i samverkan mellan forskare från SU och lärare hos STLS skolhuvudmän.
Senast uppdaterad: 13 mars 2024
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik