Efterlängtad konferensdag om förskolan

Den 20 augusti fylldes Aula Magna med intresserade som ville ta del av ett fullspäckat program om förskola, praktiknära forskning, verksamhetsförlagd utbildning och de yngsta barnens språkutveckling. Närmare 1200 deltagare var på plats!

Deltagare i det förskoledidaktiska nätverket inom STLS
Deltagare i det förskoledidaktiska nätverket inom STLS, från vänster: Jenny Rosén (vetenskaplig ledare STLS), Frida Lindroth (koordinator), Petra Petersen (nätverksledare), Katharina Lidén (förskollärare), Sara Folkman (koordinator), Jenny Sörman-Kullnes (förskollärare), Petra Liljedahl (förskollärare), Helena Postila (förskollärare), Sandra Oderud (förskollärare), Svitlana Pieskova (förskollärare) och Annika Danielsson (förskollärare). Foto: Privat.

Konferensen genomfördes i ett samarbete mellan Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV), Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), Utveckling, Lärande & Forskning - samordningsgruppen (ULF) från Stockholms universitet, samt Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS) och Järva Stadsdelsförvaltning.

Konferensdagen om förskolan inleddes av stadsdelsdirektör Viktoria Callenmark från Järva Stadsdelsförvaltning.

Därefter följde inspirerande föredrag av Signe Tonér och Eric Pakulak samt en presentation av forskare och pedagoger inom ULF-projektet, Undervisningsutvecklande forskning om de yngsta förskolebarnens svenska ordförråd och språkutveckling. Under dagen genomfördes också panelsamtal om praktiknära forskning, VFU och samverkan. 

Det förskoledidaktiska nätverket inom STLS, presenterade under eftermiddagen ett föredrag om kroppslig läsning och vikten av delaktiga föräldrar i förskolan. Presentationen handlade om ett praktiknära forskningsprojekt med fokus på välplanerade högläsningsstunder och efterföljande aktiviteter där de undersökt hur undervisning kan designas för barns ökade kommunikativa kompetenser i förskolan. Resultat från projektet visar hur kroppslig läsning blir en betydelsefull resurs och skapar nya förutsättningar för barns aktiva deltagande och meningsskapande. 

Även föräldrars delaktighet kan bidra till att skapa nya och bättre förutsättningar för barns språkutveckling i förskolan. Genom att aktivt dela sina perspektiv och hjälpa till att utforma material som används i språkarbetet blir deras medverkan en värdefull resurs. 

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "Globala kategorier Nyheter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.forskning_nyheter",
          "name": "Forskning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Tema (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Themes (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}