Samarbeten

 
  • Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte)
  • Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond
  • Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
  • Vetenskapsrådet (VR)
  • Vinnova (i ett samarbete med Konstfack)

Om du är intresserad av att finansiera forskning vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är du välkommen att kontakta institutionens prefekt, se kontakt nedan.

 

Förskolesummit är en återkommande konferens som arrangeras av Stockholm stad i samarbete med BUV på Stockholms universitet. Förskolesummit ska möjliggöra meningsskapande möten mellan forskare och praktiker som verkar för förskolans uppdrag och utveckling.

Förskolesummit 2022

Förskolesummit 2022 hade två angelägna teman – undervisning med ett språkutvecklande arbetssätt i fokus och ledarskapets villkor i förskolan. Deltagarna fick möjlighet ta del av den senaste forskningen inom de olika temana och inspireras av goda exempel.

Förskolesummit för verksamhetsutveckling

Konferensen vänder sig till personal, lednings- och chefsfunktioner inom kommunal och fristående förskola samt berörda beslutsfattare, forskare och andra med intresse av förskolan.

Tanken är att det ska bidra till verksamhetsutveckling som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och på så sätt bidrar till att barn, föräldrar och medborgare erbjuds en likvärdig förskoleverksamhet av hög kvalitet.

 

Förskoledidaktiska rum (tidigare Pedagogiska och teoretiska rum) är ett samarbete och en mötesplats där verksamma förskollärare och förskolechefer i Stockholmsregionen möter forskare, lärarutbildare och studenter vid Stockholm universitet.

En långsiktig utveckling av förskoledidaktikens innehåll

Syftet med Förskoledidaktiska rum är att långsiktigt utveckla förskoledidaktikens innehåll genom att lyfta fram och synliggöra pågående arbete kring detta i förskolan och i förskollärarutbildningen samt i förlängningen skapa gemensamma forskningsfrågor inom dessa områden.

Nu pågående förskoledidaktiska rum är:

  • Förskoledidaktiska rum med inriktning mot naturvetenskap och hållbar utveckling
  • Förskoledidaktiska rum för språk och neurovetenskap

Läs mer om Förskoledidaktiktiska rum.

 

 

 

Forskarnavet har ett tvärvetenskapligt fokus på digitalisering i förskolan. I gruppen finns bland annat förskoledidaktik, pedagogik, barn- och ungdomsvetenskap, kognitionsvetenskap, psykologi, neurovetenskap och ämnesdidaktik representerat.

Läs mer på forskargruppens webbsida: 

Nationella forskarnavet digitalisering i förskolan

 

Samverkan i kort version

Skolverket erbjuder stöd till huvudmän vars skolor har låga kunskapsresultat och som bedöms ha svåra förutsättningar att förbättra elevernas resultat på egen hand.
Skolverket erbjuder även stöd till förskolor med svåra förutsättningar.
Deras uppdrag är att genom riktade insatser stärka förskolan, skolan och huvudmannen (kommunen eller förskolans/skolans styrelse om det är en fristående förskola/skola) i arbetet med att planera, följa upp och utveckla utbildningen efter sina specifika mål och behov.

Kontakt på BUV:

Eva Kane, universitetslektor, eva.kane@buv.su.se

Emelie Westberg-Bernemyr, adjunkt, emelie.bernemyr@buv.su.se

 
image.STLS

Samverkan sker genom Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS), som är en plattform för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning. STLS fungerar som en mötesplats för forskande lärare i olika ämnen.

Petra Petersen, PhD i pedagogik och lektor på BUV, är nätverksledare i STLS.

Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS) 

 

Har du studerat hos oss? Då är du en av våra alumner! Vi vill gärna hålla kontakten med dig som tidigare student vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Anmäl dig gärna till vårt eget BUV Alumnnätverk och följ oss gärna på våra sociala medier.

Linkedin
Facebook

Intervjuer med tidigare studenter.

Alumnnätverket vid Stockholms universitet

Om du läser eller har läst på Stockholms universitet är du en alumn till Stockholms universitet och kan bli medlem i SUs alumnnätverk. Detta ger dig möjlighet att hålla kontakt med universitetet och tidigare kursare samt fylla på med ny kunskap.  

Gå med i alumnnätverket

 

ULF-projektet (Utveckling, lärande, forskning) är ett initiativ för samverkan mellan akademi och skola kring praktiknära forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. 

 

Anna Palmer är projektledare för ULF-projektet tillsammans med forskare från SU, pedagoger, förskolestrateger och rektorer i en stadsdelförvaltning.

I projektet ska forskare och pedagoger tillsammans utveckla nya undervisningsmoduler och metoder de för de yngsta barnens utvidgade ordförråd och svenskspråkiga utveckling inom ramen för socio-emotionellt och materiellt lärande (förkortas SEMLA), med tillhörande systematisk kvalitetsuppföljning och utvärdering.

 

Är du intresserad av att samverka med Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen?

Hör av dig till insitutionens prefekt eller avdelningsföreståndare för respektive avdelning. Kontaktuppgifter finns längre ned på sidan under Kontakt.

 

Kontakt

Telefon och e-post
Växel telefon: 08-16 20 00
E-post medarbetare och forskare: fornamn.efternamn@buv.su.se

Besöksadress
Svante Arrhenius väg 21 A, Frescati, Stockholms universitet.

Postadress
Stockholms universitet
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
SE-106 91 STOCKHOLM

Prefekt
Ställföreträdande prefekt
Biträdande prefekt med ansvar för lärarutbildningsfrågor
Biträdande prefekt med ansvar för studentärenden
Föreståndare Avdelningen för barn- och ungdomsvetenskap
Föreståndare Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning
Föreståndare för Centrum för barnkulturforskning
På denna sida