Barnkultur som klassfråga (2025)
Skriftserien #58 handlar om barnkultur som klassfråga. Där har vi samlat några av föreläsarna under symposiet. De talar bland annat om demokratifrågan, om svenskhet och hip-hop, delaktighet i Angereds teater och vikten av läsning och att känna hopp.
Innehållsförteckning

- Förord
Margareta Aspán - Demokrati och välfärd - hur hänger de ihop?
Folke Tersman - Att re-presentera "orten"
Hip-hop som ett verktyg för platsskapande och tillhörighet.
Sjors Joosten - Angereds Teater - scenkost nära barn och unga i nordötra Göteborg.
Johanna Larsson och Lovisa Pihl - Klass, kultur och kampen om barns rätt att vara hela människor.
Marlen Eskander - Hope in the Web of Reltions: Reimagning Childhood, Culture, and Education in Times of Polycrisis.
Alicja R. Sadownik
Redaktör: Margareta Aspán
Omslagsillustration: Sara Granér
Tryck: Publit Sweden AB
ISBN978-91-531-5922-3
Tema
Senast uppdaterad: 25 november 2025
Sidansvarig: Centrum för barnkulturforskning