Examinera och bedöma

Hur ska du tänka när du designar examination? Och hur kan du motverka plagiering genom att hjälpa dina studenter att göra rätt?

Genom examinationen får du som lärare ett kvitto på om kursens läraktiviteter har varit tillräckliga för att kunna uppnå kursens mål. En examination kan genomföras på många olika sätt. Den kan vara skriftlig eller muntlig, analog eller digital, individuell eller i grupp och så vidare. Det vanligaste är att examinationen avslutar en kurs, men den kan även pågå kontinuerligt under kursens gång för att fortlöpande ge studenterna formativ återkoppling. Här hittar du inspiration som hjälper dig att utveckla dina examinationer.

 

Talar du "examinationsspråket"?

Illustration: två människor möts i samtal. Bild från Pixabay

Liten ordbok över begrepp som kan dyka upp i samtal eller texter om examination och bedömning. Den är också en god hjälp när du arbetar i examinationssystemet Inspera.

Greppa begreppen

 

Digital examination

Stockholms universitet erbjuder sina lärare flera olika digitala verktyg för att examinera sina studenter. I den här resursen hittar du information som kan stötta och inspirera dig i arbetet med att utveckla dina digitala examinatoner.

Använd digitala verktyg för examination

Introduktion till Inspera — obligatorisk självstudiekurs

Nya funktioner i Inspera och förbättringar i självstudiekursen

Mer om Inspera (plattform för digital tentamen) på medarbetarwebben

 

 

Alternativa examinationsformer till hemtentan

Studenter i lärosal. Foto: Mostphoto

Funderar du över alternativa examinationsformer till hemtentan? Eller vill du helt enkelt göra examinationen mer till ett lärtillfälle för dina studenter?

Ta då en titt på dessa förslag och exempel från SU:s team av examinationsexperter

 

Guide om examination online

Att examinera på distans innebär särskilda förhållanden och saker att ha i åtanke. Sveriges Lantbruksuniversitet har tagit fram en detaljerad guide om vad du behöver tänka på före, under och efter du går över till online examination. Här finns länk till guiden och kortversion med Stockholms universitetsperspektiv. Fokus är på generella råd, skriftlig hemtentamen och muntlig examination.

Guide om examination online

 

Kontinuerlig bedömning

Genom att ge dina studenter kontinuerlig feedback vid flera tillfällen under kursens gång synliggör du deras lärande, så att de kan identifiera sina styrkor och svagheter och därmed fokusera på de områden som de behöver utveckla. Kontinuerlig bedömning är också värdefullt ur ett lärarperspektiv, eftersom läraren enkelt kan följa studenternas lärande och kunskapsutveckling vilket en viktig förutsättning för effektiv kursutveckling.

Studiefilm om kontinuerlig bedömning, diskussionfrågor och tips på fördjupning

 

Examinationspodden

Illustration: Mikrofon och ljudvågor

En podd om examinationsformer i högre utbildning. Aktuella ämnen och frågor om fördelar och risker med olika examinationsformer. Scolla ner i listan med poddar från Luleå tekniska universitet — här hittar du fem poddavsnitt om examination.

Lyssna på podden

 

Motverka plagiering

Plagiering är ett stort problem inom högre utbildning. Att motverka plagiering bidrar till att stödja och upprätthålla värdet av akademisk integritet och hederlighet. Våra resurser som hjälper dig att motverka plagiering:

  • SU:s handbok för universitetslärare: Plagiat — hur kan det undvikas?
  • Ett digitalt självstudiematerial om akademisk integritet riktat till studenter som du enkelt kan kopiera och "baka" in i din egen kurs på Athena
  • En rad artiklar ur Aktuell högskolepedagogisk forskning om plagiering.

Se nedan.

 

Handbok: Plagiat — hur kan det undvikas?

En handbok för dig som undervisar vid Stockholms universitet. Den är skriven av Christine Bendixen, Annelie Gunnerstad och Christophe Premat med syftet att ge dig stöd för att aktivt motverka plagiering och fusk.

Plagieringshandboken för universitetslärare

 

Ge dina studenter redskap för en god studieteknik samt kunskap och medvetenhet om vad akademisk integritet innebär. Till din hjälp finns ett digitalt självstudiematerial om akademisk integritet för studenter. Materialet ligger i Athena och består av en kursmall, öppen och enkel att kopiera till din egen undervisning, antingen hela materialet eller delar av den.

En resurs att använda i din undervisning

Som en del i arbetet med att motverka plagiering finns nu en kursmodul i Athena som riktar sig till våra studenter vid SU. Här får studenterna redskap för att utveckla en god studieteknik samt kunskap och medvetenhet om akademisk integritet. Materialet är också bra på så vis att det förbereder studenterna inför yrkeslivet, med en grundläggande etik.

Kursmodulen består av tre filmer med tillhörande quiz. Den första filmen handlar om akademisk integritet, hur vetenskaplig integritet genomsyrar universitetet och en forskares vardag. Forskare inom akademin agerar förebilder och berättar om hur de forskar och behåller sin integritet. Den andra filmen tar upp vad som händer när man bryter mot den vetenskapliga integriteten, som forskare och som student. Den tredje filmen lär studenterna god studieteknik och hur de själva övar på, och behåller sin vetenskapliga integritet.

Du hittar kursmodulen i Athena

I Athena kallas materialet för kurs och heter Akademisk integritet/ Academic Integrity. Det är en kursmall, öppen för alla att kopiera. Det finns både en engelskspråkig och en svenskspråkig version av materialet, i två skilda planeringar. Materialet är också undertextat.

Välkommen att använda hela materialet, eller delar av det, i din undervisning. Du flyttar enkelt kursmodulen till dina egna kursplatser i Athena eller använder hela modulen som en egen separat kurs.

Kursmodulen är framtagen av Centrum för universitetslärarutbildning på uppdrag av rektor.

Skapa en egen kurs-kopia av kursmallen

  1. Logga in i Athena: Athena inloggning.
  2. Under Kurser i menyn högst upp på startsidan klickar du på den gröna rutan med ett kors i, lägg till kurs.
  3. Välj alternativet: "Baserat på en befintlig kurs eller en mall" och klicka på "Bläddra till kursmallen".
  4. Leta upp "Akademisk integritet / Academic integrity" i listan över tillgängliga kursmallar. Tänk på att du behöver välja Alla mallar i rutan visa bredvid sökrutan.
  5. Ge kursen ett namn i rutan för rubrik och klicka på Spara. Kopieringen tar ett litet tag, men sedan har du en egen version av kursen där du antingen kan välja lägga till dina studenter eller välja att kopiera vidare kursens planeringsområde till en annan av dina kurser. Kursen består av två identiska planeringsområden, ett svenskspråkigt och ett engelskspråkigt. Välj att behålla det som passar dina studenter.

Vill du kopiera in kursens planeringar direkt in i en av dina kurser?

Om du redan har en färdig kurs där du vill kopiera in kursmaterialet som en del av kursen (se instruktion i Serviceportalen) i en planering är det lättare att göra detta direkt.

Vill du endast se filmerna?

De tre filmerna finns tillgängliga i en spellista i Videotjänsten.

Tips! Om du inte är så van vid att kopiera material mellan kurser i Athena kan säkert en Athena van kollega vid institutionen hjälpa dig. Du är också välkommen att kontakta oss på CeUL.

 

Kontakt

Projektet Examinationslyftet vid SU

Vi arbetar i digitala examinationsteamet:

Eva Edman Stålbrandt, projektledare, Institutionen för pedagogik och didaktik

Christine Storr, Juridiska institutionen

Eva Svärdemo Åberg, Institutionen för pedagogik och didaktik

Ola Palm, Institutionen för ämnesdidaktik

På denna sida