Stockholm university

Diana von Börtzell-SzuchLecturer

About me

I am a PhD Student at the Department of Special Education at Stockholm University, where I attend the research school GiftED that focuses on highly able students in inclusive educational systems. Also at Stockholm University, I am a teacher within the Special Education Teachers programme where I teach in courses that focus on reading and writing development and reading and writing difficulties.

My research interests are advanced literacy skills and how literacy instruction in primary school can be designed to meet educational needs of students with such skills and/or high potential to develop such skills. I also examine areas such as academic achievement, attitudes toward learning, and well-being at school among these students.

I have a Postgraduate Diploma in Special Needs Training that focuses on the development of language, writing and reading as well as a Bachelor of Education for Primary School. I have worked as a primary school teacher (grade 1 - 6) and as a reading specialist/special education teacher from kindergarteners up to grade 9 (6 - 16 year old students).

Moreover, I have ten years of experience as a teacher at the Department of Teaching and Learning at Stockholm University, where I have taught in different teacher training programmes in first cycle courses that focus on language development, reading and writing instruction, and reading and writing difficulties. As a teacher in higher education, another great interest of mine is how teaching in higher education can be designed in order to support students' development of academic literacy.

 

Supervisor: professor Mara Westling Allodi (Department of Special Education, Stockholm University)

Assistant supervisor: affiliated researcher Attila Szabo (Department of Learning and Teaching, Stockholm University)

Publications

A selection from Stockholm University publication database

  • Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov

    2022. Diana von Börtzell-Szuch, Sari Vuorenpää.

    Book

    Hur kan den tidiga läs- och skrivundervisningen utformas för att stödja och stimulera alla elevers läsande och skrivande? Vad kan vi göra när läs- och skrivutvecklingen inte går som vi önskar för alla elever? Hur kan lärare anpassa sin undervisning för att möta elevers varierade språkliga behov? Denna bok ger olika perspektiv på vad språkliga utmaningar kan innebära; hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att anpassa undervisningen så att den inkluderar alla elever.   Alla elever är unika och kan i någon fas behöva extra anpassningar eller särskilt stöd.  Den undervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver dock inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik läs- och skrivundervisning är gedigen kunskap om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och vad som kan stötta fortsatt utveckling. 

    I bokens kapitel diskuteras bland annat flerspråkiga elevers skrivande på svenska, liksom bedömning och kartläggning av den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Vidare lyfts hur läs- och skrivsvårigheter i kombination med neuropsykiatriska svårigheter, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning och dyslexi kan inverka på och synas i elevers läsande och skrivande samt vilka konsekvenser det kan få för undervisningen. Innehållet belyser också hur den tidiga läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räkna-garantin innebär för läs- och skrivundervisningen.

    Read more about Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
  • Speciallärares och specialpedagogers röster om mötet med elevers varierade språkliga behov

    2022. Diana von Börtzell-Szuch, Sari Vuorenpää. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, 293-316

    Chapter

    I bokens avslutande och femtonde kapitel lyfter Diana von Börtzell-Szuchoch Sari Vuorenpää erfarna speciallärares och specialpedagoger röster och resonemang om läs- och skrivundervisning i relation till det specialpedagogiska uppdraget – exempelvis att möta olika språkliga utmaningar och att kartläggaelevers språk-, läs- och skrivutveckling. Vidare lyfts arbetet med att utveckla specialpedagogiska förhållningssätt i den ordinarie undervisningen.

    Read more about Speciallärares och specialpedagogers röster om mötet med elevers varierade språkliga behov
  • Strength-Based Support in Reading Literacy Instruction for Students´ Success

    2023. Diana von Börtzell-Szuch. 27th Conference of the Junior Resarchers of EARLI (The European Association for Research on Learning and Instruction), Thessaloniki, 20-21 August, 2023

    Conference

    Students with advanced reading literacy skills are often neglected in research and also, in elementary and middle school their educational needs are seldom met. Therefore, the study in progress will focus on teachers´ perceptions of advanced reading literacy skills in elementary and middle school students, and also on reading literacy instruction designed to provide opportunities to achieve at high levels as well as at other levels, in order to promote all students´ reading literacy development based on every student´s strengths in an inclusive school system. The research project in progress has three overarching aims. The first aim is to investigate how teachers in elementary and middle school define, identify and meet the educational needs of students with advanced literacy skills. The second aim is to investigate elementary and middle school teachers´ perceptions of a reading literacy instruction model (i.e., the Schoolwide Enrichment Model-Reading, Reis et al., 2004), adapted to a Swedish educational and inclusive school context. Finally, the third aim is to investigate the experiences of students with advanced literacy skills of the reading literacy instruction model and their perceptions of learning and development of reading literacy skills in and outside school. Preliminary, the theoretical framework of giftedness will be Ziegler´s (2005) actiotope model of giftedness. The method will be mixed, using teacher and student surveys pre and post intervention, pre and post assessment of students´ literacy skills, instruction observations, and teacher and student interviews post intervention.

    Read more about Strength-Based Support in Reading Literacy Instruction for Students´ Success

Show all publications by Diana von Börtzell-Szuch at Stockholm University