Stockholms universitet

Diana von Börtzell-SzuchDoktorand

Om mig

Sedan våren 2022 är jag doktorand i forskarskolan GiftED där jag har inriktningen specialpedagogik och särskild begåvning. Forskarskolan ges i samarbete mellan Stockholms universitet, Karlstads universitet och Mälardalens universitet. Jag även är verksam som lärare inom speciallärarutbildningen med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. 

Mitt forskningsintresse rör elever med hög potential att utveckla en avancerad läs- och skrivförmåga samt hur undervisning i de tidiga skolåren kan möta dessa elevers behov i en inkluderande praktik. Jag undersöker också områden som hur denna elevgrupps skolprestation, inställning till lärande och välmående i skolan ser ut. 

Huvudhandledare: professor Mara Westling Allodi (Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet)

Handledare: Attila Szabo (affilierad forskare, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet)

Undervisning

Jag har lång erfarenhet som lärarutbildare i svenskämnets didaktik inom olika grundlärarutbildningar med inriktning mot årskurs F - 6. Jag har bland annat undervisat i samt varit kursansvarig för olika kurser som behandlar språk-, läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisning samt läs- och skrivsvårigheter. 

Nu undervisar jag inom speciallärarprogrammet med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling i kurser som behandlar språk-, läs- och skrivutveckling samt språk-, läs- och skrivsvårigheter. 

Vidare har jag även varit programansvarig för Grundlärarprogrammet F - 3 vid Stockholms universitet. Som lärarutbildare har jag ett stort intresse för hur undervisning inom högre utbildning kan främja studenters utveckling av akademisk litteracitet.

 

 

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov

    2022. Diana von Börtzell-Szuch, Sari Vuorenpää.

    Bok

    Hur kan den tidiga läs- och skrivundervisningen utformas för att stödja och stimulera alla elevers läsande och skrivande? Vad kan vi göra när läs- och skrivutvecklingen inte går som vi önskar för alla elever? Hur kan lärare anpassa sin undervisning för att möta elevers varierade språkliga behov? Denna bok ger olika perspektiv på vad språkliga utmaningar kan innebära; hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att anpassa undervisningen så att den inkluderar alla elever.   Alla elever är unika och kan i någon fas behöva extra anpassningar eller särskilt stöd.  Den undervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver dock inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik läs- och skrivundervisning är gedigen kunskap om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och vad som kan stötta fortsatt utveckling. 

    I bokens kapitel diskuteras bland annat flerspråkiga elevers skrivande på svenska, liksom bedömning och kartläggning av den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Vidare lyfts hur läs- och skrivsvårigheter i kombination med neuropsykiatriska svårigheter, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning och dyslexi kan inverka på och synas i elevers läsande och skrivande samt vilka konsekvenser det kan få för undervisningen. Innehållet belyser också hur den tidiga läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räkna-garantin innebär för läs- och skrivundervisningen.

    Läs mer om Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
  • Speciallärares och specialpedagogers röster om mötet med elevers varierade språkliga behov

    2022. Diana von Börtzell-Szuch, Sari Vuorenpää. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, 293-316

    Kapitel

    I bokens avslutande och femtonde kapitel lyfter Diana von Börtzell-Szuchoch Sari Vuorenpää erfarna speciallärares och specialpedagoger röster och resonemang om läs- och skrivundervisning i relation till det specialpedagogiska uppdraget – exempelvis att möta olika språkliga utmaningar och att kartläggaelevers språk-, läs- och skrivutveckling. Vidare lyfts arbetet med att utveckla specialpedagogiska förhållningssätt i den ordinarie undervisningen.

    Läs mer om Speciallärares och specialpedagogers röster om mötet med elevers varierade språkliga behov
  • Strength-Based Support in Reading Literacy Instruction for Students´ Success

    2023. Diana von Börtzell-Szuch. 27th Conference of the Junior Resarchers of EARLI (The European Association for Research on Learning and Instruction), Thessaloniki, 20-21 August, 2023

    Konferens

    Students with advanced reading literacy skills are often neglected in research and also, in elementary and middle school their educational needs are seldom met. Therefore, the study in progress will focus on teachers´ perceptions of advanced reading literacy skills in elementary and middle school students, and also on reading literacy instruction designed to provide opportunities to achieve at high levels as well as at other levels, in order to promote all students´ reading literacy development based on every student´s strengths in an inclusive school system. The research project in progress has three overarching aims. The first aim is to investigate how teachers in elementary and middle school define, identify and meet the educational needs of students with advanced literacy skills. The second aim is to investigate elementary and middle school teachers´ perceptions of a reading literacy instruction model (i.e., the Schoolwide Enrichment Model-Reading, Reis et al., 2004), adapted to a Swedish educational and inclusive school context. Finally, the third aim is to investigate the experiences of students with advanced literacy skills of the reading literacy instruction model and their perceptions of learning and development of reading literacy skills in and outside school. Preliminary, the theoretical framework of giftedness will be Ziegler´s (2005) actiotope model of giftedness. The method will be mixed, using teacher and student surveys pre and post intervention, pre and post assessment of students´ literacy skills, instruction observations, and teacher and student interviews post intervention.

    Läs mer om Strength-Based Support in Reading Literacy Instruction for Students´ Success

Visa alla publikationer av Diana von Börtzell-Szuch vid Stockholms universitet